منشور اخلاقی مدیران پروژه قسمت اول

5/5 - (1 امتیاز)

در فضای کسب و کار امروز اخلاقی و حرفه ای کار کردن اهمیت دو چندانی پیدا کرده است. حرفه ای های پروژه بنا به شرایط سیاسی و اجتماعی حاکم پروژه ها، همیشه با تصمیم گیری ها و معضلات گوناگونی در…

PMPiran
16 مهر 1393 دقیقه 1 دیدگاه
ethics

در فضای کسب و کار امروز اخلاقی و حرفه ای کار کردن اهمیت دو چندانی پیدا کرده است. حرفه ای های پروژه بنا به شرایط سیاسی و اجتماعی حاکم پروژه ها، همیشه با تصمیم گیری ها و معضلات گوناگونی در داخل و خارج از سازمان خود رو در رو می گردند. ممکن است همیشه برای همه آنقدر واضح و روشن نباشد که چگونه باید در مواجهه با این گونه معضلات رفتار کنیم و چه تصمیمی باید اتخاذ کنیم.انستیتو مدیریت پروژه آمریکا (PMI) اعتقاد دارد اخلاق مداری در مدیریت پروژه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

ما نیز به عنوان افرادی که داریم در این محیط و این مرز و بوم فعالیت می کنیم، سعی کردیم گوشه ای از این موقعیت ها و تصمیمات پیش رو را ترجمه کنیم و در اختیار “یکدیگر” قرار دهیم، سعی کنیم از این به بعد در رفتار های خود، تصمیمات را فارق از نتیجه “آگاهانه” بگیریم.

  • 1. مسئولیت پذیری :

مسئولیت پذیری در واقع پذیرفتن تبعات مثبت و یا منفی نتایج تمامی تصمیماتی است که گرفته ایم، پاسخگو بودن در قبال تمامی کارهایی که انجام داده ایم و یا موفق به انجام شان نشده ایم.

 

Who Is Responsible
  • استاندارد های آرمانی
  1. ما بر مبنای بهترین صلاح جامعه، سلامت عمومی و محیط زیست تصمیم گیری و عمل می کنیم.
  2. ما فقط وظایفی را می پذیریم که در راستای سوابق، تجربه، تخصص و صلاحیت های شخصیمان باشند.
  3. ما به تعهداتی که بر عهده می گیریم، پایبند خواهیم بود و به قولی که می دهیم، عمل خواهیم کرد.
  4. وقتی که اشتباه یا غفلتی می کنیم، مسئولیت آن را تماما می پذیریم و بی درنگ آن را جبران خواهیم نمود. هنگامی که ما از خطا و یا غفلتی که از دیگران سر زده آگاهی یافتیم، بی درنگ موضوع را به فرد ذیربط و مسئول گزارش می کنیم. (فارق از رابطه و سمت) ما در قبال هر آنچه در اثر اشتباه یا غفلت ما بوجود آمده است پاسخگو خواهیم بود و تبعات آنها را نیز می پذیریم.
  5. ما از دارایی ها و اطلاعات محرمانه ای که به ما سپرده شده، محافظت می کنیم.

 

  • استاندارد های اجباری
  1. ما، خود و دیگران را از سیاستها، دستورالعملها، مقررات و قوانین حاکم بر کار در فعالیت هایمان آگاه کرده و از آنها حمایت می کنیم.
  2. ما رفتارهای غیر اخلاقی و غیر قانونی را به افراد و مدیریت ذیصلاح اطلاع می دهیم و در صورت لزوم، و به همه افراد ذی ربط آن عمل، اطلاع می دهیم.
  3. ما موارد مشهود تخلف از آیین نامه اخلاقی را برای تصمیم گیری در اختیار افراد ذی صلاح قرار می دهیم.
  4. هیچ گاه بدون دلیل کافی و قابل اثباث تخلفی برای هیچ شخصی ثبت نمی کنیم.
  5. ما نسبت به افرادی که از اجرا شدن صحیح موارد اخلاقی – کاری حرفه ای به نوعی ممانعت می کنند و در مقابل اعمال صحیح آن ایستادگی می کنند، با جدیت برخورد می کنیم.

[su_video url=”http://www.pmi.org/Movies/PMI_Ethics_Video/PMI_Ethics.flv” poster=”http://www.pmi.org/About-Us/~/media/Images/Webcontent/ethics_video_titlescreen.ashx/?w=300&as=1″ width=”300″ height=”200″]

[su_divider text=”Go To TOP”]

Babak Golparian ,PMP

ترجمه: بابک گلپریان

 منبع: Code of Ethics & Professional Conduct

View Babak Golparian, PMP's profile on LinkedIn


PMPiran

PMP

مجموعه PMPiran با سال‌ها تجربه در حوزه آموزش و مشاوره مدیریت پروژه


یک پاسخ

  1. محمود یعقوبی نیم‌رخ
    محمود یعقوبی

    با سلام ممنون از مطالب علمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *