بهترین فرصت‌های شغلی برای یک دانشیار خبره‌ مدیریت پروژه (CAPM)

تبدیل شدن به یک دانشیار خبره مدیریت پروژه با مدرک رسمی، می‌تواند اولین گام در آغاز یک مسیر شغلی طولانی و با ثبات مالی در حوزه‌ی مدیریت پروژه باشد.

PMPiran
30 خرداد 1396 دقیقه 2 دیدگاه

تبدیل شدن به یک دانشیار خبره مدیریت پروژه با مدرک رسمی، می‌تواند اولین گام در آغاز یک مسیر شغلی طولانی و با ثبات مالی در حوزه‌ی مدیریت پروژه باشد.

مزیت اصلی مدرک دانشیاری مدیریت پروژه این است که نسبت به سایر مدارک حرفه‌ای این حوزه، شرایط اخذ آسان‌تری برای دانش‌جویان و مدیران کم‌تجربه دارد. منابع این آزمون نیز نسبت به منابع آزمون PMP قیمت کم‌تری دارند و مطالعه‌ی آن‌ها آسان‌تر است. با پیش‌نیازهای کم‌تر، هزینه‌ی پایین‌تر و منابع آموزشی سبک‌تر، آزمون CAPM بهترین گزینه برای کسانی‌ست که در حال گذراندن دوران 4 ساله‌ی دانشجویی هستند و می‌خواهند در وقت آزادشان یک مدرک حرفه‌ای نیز دریافت کنند.

اخذ مدرک CAPM در را به روی فرصت‌های شغلی زیادی در حوزه‌ی مدیریت پروژه باز کرده و امکان ورود به سازمان‌های بزرگ و موفقی را برای شما فراهم می‌کند. برای این‌که بتوانید درک بهتری نسبت به ارزش دریافت این مدرک حرفه‌ای مدیریت پروژه در مسیر شغلی‌تان داشته باشید، تعدادی از فرصت‌های شغلی مربوطه را در ادامه آورده‌ایم.

شغل‌های تحلیل‌گری

گزینه‌های زیادی در حوزه‌ی تجزیه و تحلیل و ارزیابی در سازمان‌های مختلف وجود دارد. این فرصت‌های شغلی در دسترس کسانی که موفق به دریافت مدرک CAPM یا سایر مدارک حرفه‌ای مدیریت پروژه شده‌اند، قرار دارند. آموزشی که شما در زمینه‌ی تحلیل داده‌ها و تحقیق دریافت می‌کنید، می‌تواند سرمایه و منبع ارزش‌مندی برای سازمان‌های مختلف در صنایع بانک‌داری، داروسازی و فناوری اطلاعات باشد. البته این موقعیت‌های شغلی فعالیت‌های گسترده‌ای خارج از محدوده‌ی تحلیل آمار و داده‌ها را نیز شامل می‌شوند و به توانایی در زمینه‌های برنامه‌ریزی و زمان‌بندی، ارتباطات و رهبری نیز نیاز دارند که این توانایی‌ها نیز در فرآیند اخذ مدرک دانش‌یاری مدیریت پروژه (CAPM) پرورش داده می‌شوند.

برای برخی موقعیت‌های شغلی که بیش‌تر با فناوری‌های روز سر و کار دارند، آشنایی با مهارت‌های برنامه‌نویسی بسیار مفید است. ارتقای شغلی در اکثر این موقعیت‌ها -بسته به توانایی شما در انجام وظایف محول‌شده، ادامه‌ی تحصیل و اخذ مدارک حرفه‌ای دیگر- کاملا امکان‌پذیر است. درآمد سالانه‌ی یک تحلیل‌گر تازه‌کار در آمریکا حدود 50هزار دلار است که می‌تواند تا 70هزار دلار نیز بالا برود.

موقعیت‌های شغلی با مدرک CAPM در حوزه‌ی تحلیل داده‌ها:

-مشاور تحلیل کمّی

-تحلیل‌گر مدیریت پروژه

-تحلیل‌گر پشتیبانی پروژه

-تحلیل‌گر سیستم‌های کسب‌وکار و تجارت

-تحلیل‌گر کنترل پروژه

-تحلیل‌گر برنامه‌نویسی داده‌ها

-تحلیل‌گر کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات

شغل‌های مدیریت پروژه

طبیعتا برای کسی که مدرک CAPM را دریافت می‌کند، مدیریت پروژه یکی از حوزه‌های کاری مشخص است. معمولا موقعیت‌های شغلی مدیریت پروژه که درآمد بالایی دارند، نیازمند تجربه‌ی زیاد یا مدارک حرفه‌ای سطح بالاتری هستند. اما بسیاری از سازمان‌ها موقعیت‌های شغلی مختلفی در سطوح پایین‌تر دارند که با داشتن مدرک دانشیاری مدیریت پروژه نیز می‌توان به آن‌ها دست پیدا کرد.

آغاز فعالیت به عنوان یک کارمند یا مدیر پایین‌رتبه‌ی پروژه در برخی سازمان‌ها با مدرک CAPM ممکن است که می‌تواند با گذر زمان به یک موقعیت بالاتر نیز تبدیل شود. فعالیت در حوزه‌ی مدیریت پروژه، معمول‌ترین انتخاب افراد دارای مدرک CAPM است چون به آن‌ها کمک می‌کند تا تجربه‌ی لازم برای به دست آوردن مدارک حرفه‌ای بالاتر را به دست بیاورند و در مسیر شغلی‌شان نیز پیش‌رفت داشته باشند. از مهارت‌های مهم برای کار در این حوزه می‌توان به برنامه‌ریزی و زمان‌بندی، قابلیت انجام هم‌زمان چندین وظیفه‌ی مختلف، توانایی هماهنگی و ارتباط موثر با اعضای تیم و مشتریان (افراد داخل و خارج از سازمان) اشاره کرد. بسته به این‌که در چه حوزه‌ای به عنوان مدیر پروژه مشغول به کار شوید، درآمد شما در آمریکا می‌تواند از مبلغی بین 45 تا 50 هزار دلار در سال آغاز شود و تا بیش از 100هزار دلار نیز برسد.

موقعیت‌های شغلی با مدرک CAPM در حوزه‌ی مدیریت پروژه:

-مدیر پروژه‌های کوچک

-کارمند دانش‌یار مدیریت پروژه

-مسئول هماهنگی پروژه‌ها

-مسئول زمان‌بندی پروژه‌ها

-مدیر برنامه‌ها

-مدیر پروژه‌های فناورانه

در ایران نیز بدون شک، که افراد دارنده گواهی های حرفه ای مدیریت پروژه نسبت به کشورهای توسعه یافته کمتر هستند و با توجه به حجم بالای پروژه ها می توانند فرصت های شغلی بهتری نیز کسب نمایند.

شغل‌های مهندسی

یکی از موقعیت‌های پردرآمد برای کسانی که مدرک CAPM دارند، فعالیت در حوزه‌ی مهندسی است. البته رقابت بر سر این موقعیت‌های شغلی معمولا بالاست و به همین دلیل ممکن است به مدارک سطح بالاتری برای دست یافتن به آن‌ها نیاز داشته باشید اما سازمان‌هایی وجود دارند که داشتن مدرک دانش‌یاری مدیریت پروژه برای فعالیت در آن‌ها کافی‌ست. این موقعیت‌های شغلی جنبه‌ی فنی پررنگی دارند و به همین دلیل، دارا بودن مدرک تحصیلی در حوزه‌های علوم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات یا تجربه در حوزه‌ی برنامه‌نویسی و علوم کامپیوتر امتیاز بسیار بزرگی برای آن‌ها محسوب خواهد شد.

قسمت عمده‌ی وظایف شما در این حوزه شامل فعالیت‌های آمایشی خواهد بود مثل این‌که مشخص کنید که آیا درخواست‌های مشتریان با امکانات و تیم فعلی قابل انجام هستند یا خیر. مشتریان شما هم به دانش‌تان در حوزه‌ی مدیریت پروژه که با مدرک CAPM به دست آمده و هم به مهارت‌های مهندسی‌تان (مدرک در حوزه‌های علوم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات) نیاز خواهند داشت. به عنوان یک موقعیت شغلی که نیازمند مهارت‌های زیاد است و تقاضا برای آن نیز بالاست، امکان ارتقای شغلی در این حوزه بسیار بالا محسوب می‌شود و درآمدها نیز قابل توجه هستند. درآمد میانگین یک مهندس در آمریکا، 80هزار دلار در سال است که می‌تواند تا بیش از 130هزار دلار نیز بالا برود.

موقعیت‌های شغلی با مدرک CAPM در حوزه‌ی مهندسی:

-مهندس طراحی و برنامه‌ریزی سیستم

-مهندس بسته‌بندی

-مهندس نرم‌افزار

-مهندس اپلیکیشن‌ها

-مهندس کنترل

-مدیر پروژه‌های مهندسی

-مهندس پروژه

مهندس هزینه‌ها

شما درمورد مدرک CAPM و موقعیت‌های شغلی مربوط به آن چه فکر می‌کنید؟ فکر می‌کنید عنوانی از قلم افتاده؟ نظرتان را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

* CAPM: Certified Associate in Project Management

منبع: Projecttimes

یک گام بلند با دریافت گواهی CAPM


PMPiran

PMP

مجموعه PMPiran با سال‌ها تجربه در حوزه آموزش و مشاوره مدیریت پروژه


2 پاسخ

  1. سعید کریمی نیم‌رخ
    سعید کریمی

    سلام با همه بزرگواران

    من واسه این مدرک میخوام اقدام کنم.ایا شما ارائا میفرمایید ؟
    اگر نه …ایا تو ایران جایی ارائه میشود؟
    لطفا راهنمایی کنید.

    باتشکر
    کریمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *