چگونه یک مدیر پروژه می‌تواند صنعت کاری خود را تغییر دهد؟

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است شما را به تغییر صنعت ترغیب کند. محتمل‌ترین آن، از دست دادن شغل است. شما به دنبال شغل دیگری هستید و نمی‌خواهید خود را محدود به یک صنعت کنید. همچنین ممکن است علاقمند به تجربه یک چالش باشید. انتقال از یک صنعت به صنعت دیگر، راهی عالی برای کسب تجربه و قرارگرفتن در معرض روش‌های کار و محیط جدید است. شاید متوجه شده باشید که صنعت شما در حال افول است و شما خواهان پرشی بزرگ هستید. یا شاید شرکت به همان خوبی که باید، عمل نمی‌کند و شما در مورد ثبات آینده آن نگران هستید.

PMPiran
3 تیر 1397 دقیقه 0 دیدگاه

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است شما را به تغییر صنعت ترغیب کند. محتمل‌ترین آن، از دست دادن شغل است. شما به دنبال شغل دیگری هستید و نمی‌خواهید خود را محدود به یک صنعت کنید. همچنین ممکن است علاقمند به تجربه یک چالش باشید. انتقال از یک صنعت به صنعت دیگر، راهی عالی برای کسب تجربه و قرارگرفتن در معرض روش‌های کار و محیط جدید است. شاید متوجه شده باشید که صنعت شما در حال افول است و شما خواهان پرشی بزرگ هستید. یا شاید شرکت به همان خوبی که باید، عمل نمی‌کند و شما در مورد ثبات آینده آن نگران هستید.

در این مقاله، به بیان برخی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید تا در گذر به صنعت جدید موفق باشید، می‌پردازیم.

 

سوال پرسیدن

در ابتدا باید درباره صنعت هدفتان بدانید، از افراد ماهر سوال بپرسید، توجه داشته باشید که می‌توانید پاسخ‌هایی را که از مخاطبین متخصص خود دریافت می‌کنید به نقشه‌های فرایندی تبدیل کنید. این‌ اطلاعات به شما در شناخت شرح شغلی و چند هفته اول نقش جدیدتان کمک خواهد کرد. هرچه بیشتر بدانید، اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.

 

شرکت در دوره­‌های آموزشی

کلاس‌های درسی یکی از راه‌هایی است که می‌توانید از طریق آن اقدام کنید. تعداد زیادی از دوره‌های آنلاین کوتاه مدت وجود دارد که می‌توانید بدون صرف هزینه زیاد در آن‌ها شرکت کنید. زمانی‌که به شرکتی در یک صنعت جدید پیوستید، ببینید چه کلاس‌هایی می‌تواند به شما پیشنهاد بدهد. دوره‌های داخلی و خارجی را در نظر بگیرید. هرچه سریعتر با موضوع و جزئیات مربوط و نحوه عملکرد این شرکت آشنا شوید، سریعتر احساس خواهید کرد که در حال تطبیق با آن هستید. به‌­عنوان یک مدیر پروژه، نیازی به دانستن جزییات تخصصی ندارید، اما ممکن است یک مدرک حرفه‌ای برای شما بسیار مفید باشد، زیرا تمام اصطلاحاتی را که احتمالا با آن‌ها برخورد می‌کنید، خواهید آموخت.

 

شبکه

با افرادی که در صنعت هدفتان قرار دارند و یا افرادی که به تازگی به آن­ها پیوسته‌اید، ملاقات کنید. این یک راه آسان برای ایجاد ارتباطات جدید در صنعت هدف است.

 

انتخاب یک مربی

مربی کسی است که می‌تواند به صورت غیررسمی با شما صحبت کند. آن‌ها معمولا تجربه زیادی در حرفه خود دارند و آماده هستند آن‌ها را با شما به اشتراک بگذارند. داشتن یک مربی هنگام پیوستن به یک صنعت جدید راه خوبی برای دستیابی سریع به تجربیاتی است که به راحتی در دسترس شما قرار نخواهد گرفت. در حقیقت، داشتن مربی در تمام زمینه‌های مدیریت حرفه‌ای پروژه ارزشمند هستند.

 

پیوستن به گروه‌های حرفه‌ای

این احتمال وجود دارد که صنعت شما دارای یک گروه حرفه ای یا انجمن باشد. به آن ملحق شوید. حتی اگر همه کارتان در این گروه‌ها، خواندن مجله‌های سازمان باشد، به شما کمک خواهد کرد تا در رابطه با چالش‌های صنعت بروز باشید و دانش خود را ارتقا دهید. گروه‌های حرفه‌ای هم فرصت‌های شبکه‌ای دارند. اگر شما نمی‌توانید شخصا در مراسم‌ها شرکت کنید، از امکانات آنلاین استفاده کنید. اغلب کنفرانس‌ها یا سمینارها ضبط می‌شوند و فیلم‌ها به صورت رایگان برای اعضا در دسترس می‌باشد.

 

مطالعه با اشتیاق فراوان

همه چیز را در مورد صنعت خود بخوانید. مخصوصا، حوزه‌های مرتبط با پروژه‌هایی که برای کارفرمای جدیدتان انجام می‌دهید. این کار کمک خواهد کرد تا سریعتر به همکاری بهتری دست یابید.

 

حال پس از کسب اطلاعات کافی درباره صنعت جدیدتان، سه چیز مهم هست که باید مراقبشان باشید:

  • زبان حرفه‌ایی صنعت

این مانع اصلی در راه تعویض صنعت است. حتی کلمات اختصاری که برای سال‌ها از آن استفاده می‌کنید ممکن است معنی دیگری در شرکت شما داشته باشد. یک واژه‌نامه شخصی تهیه کنید و اصطلاحاتی که در جلسات و ملاقات‌ها می‌شنوید را یادداشت کنید، هر اصطلاحی را که نمی‌دانید، بپرسید. فقط بخاطر داشته باشید که واژه‌نامه شخصی خود را به‌روزرسانی کنید

  • بازار

صنایع مختلف دارای فشار رقابتی متفاوت هستند. چالش‌های رقابتی موجود در صنعت نفت و گاز و IT یکسان نیستند، تحقیق باید عنصری جدانشدنی از شما باشد، دیدگاه استراتژیک خود را بسازید و از مزایای هوش رقابتی در شرکت خود استفاده کنید.

  • روش‌های متفاوت کاری

روش‌های قدیمی مدیریت پروژه شما ممکن است به اندازه‌ایی که امیدوار بودید کارآمد نباشد. آماده باشید که آنها را برای محیط جدید تنظیم کنید. به‌عنوان مثال، اقدامات ایمنی ممکن است در پروژه‌های مهندسی و ساخت و ساز لازم باشد، اما برای یک شرکت بیمه، با محیط کاری بی‌خطر این اقدامات ضروری بنظر نمی‌رسد. تیم شما ممکن است در قالب ساختار سازمانی متفاوتی قرار گیرد، ساختاری که شاید شما به استفاده از آن عادت نداشته باشید. برای مثال ممکن است وارد شرکتی شوید که از مدیریت پروژه چابک (Agile) در کارهای خود استفاده می‌کنند.

 

جمع بندی

تغییر صنعت برای یک مدیر پروژه کار دشواری نیست. زیرا مهارت‌های یکسان بسیاری در تمامی صنایع نیاز است، که شما آن را دارا هستید، مانند مهارت‌های ارتباطی. با این حال، شما باید از ابتکار خود برای موفقیت در گذر به صنعت جدید استفاده کنید. به یاد داشته باشید، حتی کار رویایی شما نیز سختی‌های خود را خواهد داشت. مهارت‌های خود را تقویت کنید و برنامه ریزی کنید و مطمئن باشید تغییر صنعت انتخابی درست و مفید برای آینده شغلی شماست.


PMPiran

PMP

مجموعه PMPiran با سال‌ها تجربه در حوزه آموزش و مشاوره مدیریت پروژه


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *