جایگاه دفتر فنی در پروژه های عمرانی

اگر پروژه ها را به دو بخش اجرایی و فنی تقسیم کنیم، دفتر فنی در پروژه رابط بین بخش فنی و اجرایی پروژه است. بدین معنی که دفتر فنی علاوه بر مستند سازی، کنترل کیفیت و برنامه ریزی عملیات اجرایی را تحت نظر داد و تطابق اجرا با نقشه و مستندات پیمان را برای تحویل بدون اشکان آن انجام می دهد.

مهدی جلیلی
16 آبان 1397 دقیقه 0 دیدگاه

اگر پروژه ها را به دو بخش اجرایی و فنی تقسیم کنیم، دفتر فنی در پروژه رابط بین بخش فنی و اجرایی پروژه است. بدین معنی که دفتر فنی علاوه بر مستند سازی، کنترل کیفیت و برنامه ریزی عملیات اجرایی را تحت نظر دارد و تطابق اجرا با نقشه و مستندات پیمان را برای تحویل بدون اشکان آن انجام می دهد.

تشریح جایگاه و روشن سازی وظایف دفتر فنی از اهمیت به‌سزایی برخوردار است. اگر مدیر پروژه را به مثابه مغز پروژه که وظیفه سیاست‌گذاری برای پیشبرد اهداف پروژه را بر عهده دارد تصور کنیم، دفتر فنی به مثابه قلب پروژه است و وظیفه گزارش دهی و مستندسازی فرآیند اجرای پروژه (مثل خون رسانی) به مدیر پروژه و کنترل و برنامه ریزی اجرایی صحیح اهداف از طرف مدیر پروژه را عهده دار است. پس دفتر فنی از یک طرف با مدیر پروژه و از یک طرف با سرپرست کارگاه و تیم اجرایی ارتباط دارد.

در اینجا دفتر فنی به عنوان دستیار مدیر پروژه و سرپرست کارگاه بوده و رابط بین بخش فنی و اجرایی پروژه است. وظایف دفتر فنی به سه قسمت عمده تقسیم بندی می شود:

  1. مستند سازی پروژه
  2. کنترل پروژه
  3. تهیه گزارشات پروژه

پس کارشناس دفتر فنی هم باید به اجرای پروژه آشنایی داشته باشد، هم به مدارک و مستندات فنی، قراردادی و نقشه ها و هم باید به دانش مدیریت پروژه گوشه چشمی داشته باشد.

جامع تمامی شرایط بودن به عنوان دفتر فنی کار سختی است که نیاز به سال‍‌ها تجربه دارد. به همین دلیل در  پروژه عنوان دفتر فنی با حضور کارشناسان مختلف و یک سرپرست با تجربه معنا پیدا می‌کند.

دو نفر در حال کنترل پروژه عمرانی در دفتر فنی

تفکیک واحدهای دفتر فنی با توجه به ابعاد پروژه و بر اساس تخصص های مورد نیاز شامل حداقل واحد های:

1- برنامه ریزی و کنترل پروژه 2- متره و برآورد و صورت وضعیت، 3- مستند سازی و گزارشات، خواهد بود و در صورت لزوم می توان واحد های 4- قراردادها و پیمانکاران جز، 5- کنترل کیفیت ، 6- نقشه برداری، 7- ایمنی و بهداشت شغلی را نیز برای انجام بهتر وظایف در دفتر فنی پروژه تفکیک نموده است که بر اساس تخصصی و تجربه خود وظیفه اجرای سیاست‌های مدیر پروژه را بر عهده دارند و برای تصمیم گیری های مهم مدیر پروژه به او گزارش های لام را ارائه می دهند. شکی نیست با وجود این جایگاه مهم، ضعف و قوت دفتر فنی تأثیر زیادی در شکست یا پیروزی یک پروژه دارد.

برای یادگیری و افزایش مهارت‌های خود در حوزه مدیریت فنی پروژه‌ها PMPiran دوره‌ تخصصی تربیت کارشناس حرفه‌ای دفتر فنی پروژه را همراه با جهاد دانشگاهی صنعتی شریف تدوین و طراحی نموده است، که به تمامی مهارت‌های کلیدی یک مدیر فنی پرداخته خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در این دوره با کارشناسان ما مشورت کنید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *