چرا مدیران پروژه باید گواهی PBA دریافت کنند؟

5/5 - (1 امتیاز)

حدود چهارسال از زمانی که موسسه مدیریت پروژه آمریکا (PMI) گواهی حرفه‌ای در تحلیل کسب و کار (PBA) را معرفی نموده است، می‌گذرد. سوالی که اینجا مطرح می‌شود، چرا باید تحلیل کسب و کار پای خود را به موسسه مدیریت پروژه باز کند؟

PMPiran
25 تیر 1397 دقیقه 0 دیدگاه

از سال 2005  که موسسه مدیریت پروژه آمریکا (®PMI) گواهی حرفه‌ای در تحلیل کسب و کار (®PBA) را معرفی نموده است، مدت زیادی میگذرد. سوالی که اینجا مطرح می‌شود، این است که، چرا موسسه مدیریت پروژه به حوزه  تحلیل کسب و کار ورود کند؟

اگر وظایف یک مدیر پروژه را طبق راهنمای ®PMBOK بررسی کنیم، می‌بینم موفقیت پروژه وظیفه مدیر پروژه است. وظیفه‌ای که فقط با برنامه ریزی و تقسیم کارها و کنترل آن میسر نمی‌شود؛ بلکه اهداف و دلایل آشکار و پشت پرده تعریف پروژه و مدیریت الزامات و خواسته‌های ذینفعان از تعریف پروژه نیز در موفقیت پروژه بسیار موثر است.

طبق تحقیقات موسسه مدیریت پروژه (PMI)، مهمترین دلیل شکست پروژه‌ها نیز عدم جمع آوری صحیح الزمات است. الزاماتی که عدم مدیریت آن‌ها می‌توانند مسیر پروژه را دگرگون کنند. مدیران پروژه در این فضا از همه بیشتر به مهارت تحلیل کسب و کار نیازمند هستند.

در ادامه سه دلیل اصلی که یک مدیر پروژه باید برای گرفتن گواهی حرفه‌ای در تحلیل کسب و کار (PBA: Professional in Business Analysis) اقدام کند آمده است.

1) انتظارات سازمان در گرو تحلیل کسب و کار

همانطور که دربالا مطرح شد، سازمان‌ها از مدیران پروژه خود انتظار موفقیت پروژه را دارند. موفقیتی که با شناسایی الزامات پروژه و کسب و کار میسر می‌شود.

نیازی به گفتن نیست، تجزیه و تحلیل کسب و کار با توجه به ارتباطش به مدیریت پروژه، می‌تواند توسط مدیران پروژه و یا هر یک از اعضای تیم پروژه انجام شود. استاندارد تحلیل کسب و کار و گواهی PBA نیز از همین رو ایجاد شده است.

تحلیلگر کسب و کار در سازمان به سه دلیل اهمیت بسیار بالایی دارد - PMPiran

2) پاسخ به نیازهای جدید با PBA

دلیل دیگر این است که اکنون بسیاری از مدیران پروژه در سازمان‌ها به عنوان مدیر محصول فعالیت می‌کنند. شغلی که علاوه بر نیاز به مهارت‌های یک مدیر پروژه به مهارت های یک تحلیلگر کسب و کار نیازمند است.

اقدام برای اخذ گواهی PBA این کمک را به مدیر پروژه می‌کند تا در آغاز مسیری ساختار یافته جهت افزایش مهارت‌های تحلیل کسب و کار مدیران پروژه و اعضای تیم پروژه خواهد بود.

3) الزام به آموختن بیشتر و اخذ نتیجه

تمامی افرادی که این گواهی را دریافت کرده‌اند، به دشواری آن بسیار تاکید داشته‌اند. برای گرفتن این گواهی شما باید چندین منبع آموزشی را مطالعه کنید و در امتحانی به مدت چهار ساعت، به دویست سوال پاسخ دهید.

سوالاتی که کاملا مفهومی و موقعیتی هستند و شما باید بهترین پاسخ را مشخص کنید. این دشواری شاید شما را به گرفتن گواهی ترغیب کند، شاید هم انگیزه شما را کم کند. اما نکته این است: این الزام می‌تواند باعث شود که شما حتما در بین راه کنار نکشید و برای  آموختن مطالب و مفاهیم جدید توقف نکنید.

جمع بندی

گرفتن گواهی حرفه‌ای در تحلیل کسب و کار (PBA) یک راه فوق العادست تا مسیر شغلی خود را بهبود بخشید. گواهی‌ای که «نه گفتن» به شما را بسیار سخت خواهد کرد و مسیر شما را برای موفقیت در فضای کسب و کار هموار خواهد کرد.

ثبت نام در دوره آمادگی آزمون تحلیل حرفه‌ای کسب و کار (PBA)


PMPiran

PMP

مجموعه PMPiran با سال‌ها تجربه در حوزه آموزش و مشاوره مدیریت پروژه


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *