چرا و چگونه از مزایای هوش رقابتی، در سازمان‌ خود بهره ببریم؟

جهانی شدن اقتصاد و سرعت گرفتن تغییرات فناوری و انفجار اطلاعات، باعث شده است تا سازمان‌ها فشار بیشتری را برای باقی ماندن در صحنه رقابت تحمل کنند. از طرف دیگر فناوری ارتباطات و اطلاعات با در اختیار گذاردن راه­‌های متنوع ایجاد مزایای رقابتی، موجب گشته است تا سازمان‌ها با افزایش سطح هوشمندی رقابتی خود و به کارگیری و استفاده از اطلاعات، بر رقیبان غلبه کنند. حال در پرتو هوش رقابتی، تصویر کاملی از وضعیت فعلی و آتی صحنه رقابت در پیش روی مدیران نقش می بندد تا بتوانند بهتر تصمیم بگیرند.

PMPiran
6 اسفند 1396 دقیقه 0 دیدگاه

جهانی شدن اقتصاد و سرعت گرفتن تغییرات فناوری و انفجار اطلاعات، باعث شده است تا سازمان‌ها فشار بیشتری را برای باقی ماندن در صحنه رقابت تحمل کنند. از طرف دیگر فناوری ارتباطات و اطلاعات با در اختیار گذاردن راه­‌های متنوع ایجاد مزایای رقابتی، موجب گشته است تا سازمان‌ها با افزایش سطح هوشمندی رقابتی خود و به کارگیری و استفاده از اطلاعات، بر رقیبان غلبه کنند. در حقیقت، در پرتو هوش رقابتی، تصویر کاملی از وضعیت فعلی و آتی صحنه رقابت در پیش روی مدیران نقش می بندد تا بتوانند بهتر تصمیم بگیرند.

بر اساس تعریف دانشکده مدیریت فرانسه، هوشمندی رقابتی عبارت است از هنر یافتن، جمع‌آوری، فرآوری و ذخیره‌سازی اطلاعات، به منظور دسترسی و استفاده پرسنل در تمام سطوح سازمان، تا ضمن شكل دادن به آینده سازمان، از موقعیت موجود نیز در قبال تهدیدات رقابتی حمایت کنند. طبق نظر «لئونارد فالد» هوشمندی رقابتی عبارت است از: سیگنال های هشدار دهنده در مورد فرصت­ها و تهدیدها

مزایای هوش رقابتی برای سازمان چیست؟

بر طبق گفته (Prescott and Bhardway(1995 مهمترین مزایای رقابتی عبارت‌اند از:

  • تاثیرگذاری بر فعالیت های تصمیم سازی
  • ارتقا سیگنال های هشدار­های زودهنگام
  • شناسایی فرصت های جدید
  • استخراج نقاط آسیب پذیر رقبا
  • به اشتراك گذاری ایده­‌ها
  • سرویس دهی بهتر به مشتریان سازمان

آنها بیان می­كنند که این فواید به‌طور مستقیم قابل شناسایی اند، اگرچه معیار کمی برای سنجش آن‌ ها وجود ندارد.

هوش رقابتی موارد ناشناخته­‌ی کسب و کاری را آشكار می کند، به شناخت ریسک­‌ها و شناسایی سریع تر و زودتر فرصت­های جدید کمک می‌كند و به سازمان در راستای مهیا کردن ابزار مواجهه با آن­ها یاری می رساند.

هوش رقابتی با به‌كارگیری دانش صحیح، به سازمان کمک میكند تا در نوسانات محیطی بهتر عمل کرده و کنترل بهتری برکسب و کار خود در آینده داشته باشد.

  1. چگونه از مزایای هوش رقابتی بهره ببریم؟

مهم ترین اصلی که شما به‌عنوان یک متخصص هوش رقابتی باید به آن توجه کنید این است که: «شما چه کسی هستید، ماموریت شما چیست و چه امکاناتی در اختیار دارید؟» و بعد از آن بر روی اهداف و تحویل شدنی­ها مطابق با پاسخ ها تمرکز کنید.

ما در این بخش راهنمایی برای تمرکز بر دستیابی به این مهم قرار می­دهیم:

  1. ذی­نفعان خود را بشناسید

با همکاری مدیر خود به تنظیم انتظارات بپردازید، ذی­نفعان اصلی خود را بشناسید و بدانید که چگونه ارزیابی خواهید شد. با اینکار به شناسایی اولویت­های خود دست می یابید.

  1. بر روی رقیبان اصلی تمرکز کنید

هشت تا 10 رقیب خود را که اغلب با آن­ها دسته و پنجه نرم می­کنید در نظر بگیرید. همچنین تلاش کنید تا رقیبان خود را به دسته­‌های کلی تقسیم کنید. شما می­توانید رقیبان دارای نقاط مشترک را در یک گروه قرار دهید و با پیدا کردن روش پیروزی بر یکی از آنها بر رقیبان دیگر هم پیروز شوید.

  1. اگر در سازمان خود از افراد مختلف بپرسید که چه کسی بزرگترین رقیب ماست، جواب­های متفاوتی دریافت خواهید کرد. پس بهتر است لیست معاملات موفق و ناموفق سال گذشته را تهیه کنید. جدولی تهیه کنید و رقیبان را بر اساس درآمد و اندازه معامله دسته بندی کنید. بعد از آن شما میتوانید تشخیص دهید که کدام سازمان بیشتر در مقابل شما قرار گرفته است و یا کجا بیشتر درآمد شما بدست و یا از دست رفته است.
  1. به صلاحیت های اصلی خود بپردازید و دید رقابتی ایجاد کنید

برای مثال وقتی در حال تهیه لیست رقیبان خود هستید، تحقیق کنید که آنها چگونه بازاریابی میکنند؟ چگونه به نقاط ضعف و قوت خود نگاه میکنند؟ بعد از آن نیاز داریم تا بدانیم ما چگونه در برابر آنها ظاهر خواهیم شد. اگر رقیب x  در زمینه قیمت و یا پیشنهاد آموزش رایگان بر ما برتری دارد تاکنیک پاسخگویی ما چیست؟ راه­های زیادی برای پاسخگویی وجود دارد. متخصصان هوش رقابتی میتوانند لیست رقیبان و پاسخ­ها را آماده کنند اما باید با همکاری با ذی­نفعان مختلف سازمان برای تعریف استراتژی اقدام کنند. متخصصان هوش رقابتی می­توانند روند مشارکت ذی نفعان باهم را تسهیل و قویتر کنند اما نباید خودشان به تنهایی تصمیم گیری کنند.

  1. دانش داخلی سازمانی خود را نیز در نظر بگیرید

در تفکر هوش سازمانی همه به فکر استفاده از اطلاعات اولیه (اطلاعاتی که مستقیما از  پیمایش و مصاحبه‌ها بدست می­آید) و یا اطلاعات ثانویه (مجموعه تحقیقات موجود شامل بررسی سایت های مطالعات صنعتی و سایر منابع عمومی موجود) هستند، فراموش نکنید که از دانش سازمانی خود نیز استفاده کنید.

شبکه ایی بسازید، دید و نگرش­های مختلف را از تامین کنندگان و فروشندگان خود جمع آوری کنید.آنها نزدیکترین افراد به جریان واقعی بازار، خواسته های مشتریان و آنچه درباره رقبا میشنوند، هستند. زمانی را برای ارتباط با آنها صرف کنید و دیدگاه های آنها را جمع اوری کنید.

  1. اطلاعات مهم را آنالیز کنید

درباره محیط و اطلاعاتی که جمع آوری میکنید انتخاب گر و حساس باشید. برای مثال وقت خود را صرف مطالعه خبر­هایی مبتنی بر دریافت جایزه توسط صنایع مختلف و یا تبلیغات محصول و… نکنید. در واقع به کیفیت بپردازید نه به کمیت. برای مثال برای رصد جدیدترین اخبار بازاریابی بهترین جا صفحه «اخبار جدید» سایت رقیب شماست.

نوع جستجو و نیاز خود رابشناسید و سه یا چهار منبع را شناسایی و بر روی آنها تمرکز کنید شما نمیتوانید تمامی منابع را آنالیز کنید.

جمع بندی:

امروزه سازمان‌هایی در محیط رقابتی برنده خواهند بود که از حوزه فعالیت خود درک و ارزیابی عمیق تری داشته باشند و برای خود مزیت های رقابتی فراهم سازند. بنابراین، تمرکز صرف بر محیط داخلی سازمان و ویژگی های خود برای هر سازمانی با تفکر رقابتی بسیار خطرناک است. سازمان‌های موفق با کاهش میزان توجه به گذشته، بررسی قیمت محصولات رقبا، گزارش های مالی، استراتژی فروش و… که به آسانی قابل دسترس است، محور توجه خود را به آینده معطوف می­کنند.

در آخر به‌خاطر داشته باشید که هوش رقابتی تنها در رابطه با رقیبان نیست. کارشناسان هوش رقابتی اطلاعات مربوط به رقیبان را جمع آوری و تحلیل می‌کنند، اما این کافی نیست، مطمئن باشد اطلاعات دریافتی از سازمان‌های فروش شما، پیمایش تجربیات مشتریان و تحقیقات بازاریابی به عنوان ورودی اصلی این فرآیند بشمار می‌روند.


PMPiran

PMP

مجموعه PMPiran با سال‌ها تجربه در حوزه آموزش و مشاوره مدیریت پروژه


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *