9 اصل اساسی برای بهبود فرایند‌ها

5/5 - (1 امتیاز)

افزایش کارآیی عملیاتی اغلب به شکل اجرای فرایندهای جدید یا بهبود فرآیندهای پیشین است. تجربه ما نشان داده است که رعایت کردن نه اصل کلیدی، کمک بزرگی به بهبود فرایندها خواهد کرد.

PMPiran
27 خرداد 1397 دقیقه 1 دیدگاه

سازمان‌ها می‌دانند که باید فرایند‌های عملیاتی خود را بهبود بخشند تا به نیازهای همیشه در حال تغییرشان، به اهداف کسب و کاری و همچنین ماموریت‌های خود برسند. افزایش کارآیی عملیاتی اغلب به شکل اجرای فرایندهای جدید یا بهبود فرآیندهای پیشین است. تجربه ما نشان داده است که رعایت کردن نه اصل کلیدی، کمک بزرگی به بهبود فرایندها خواهد کرد.

پشتیبانی اجرایی

مدیریت اجرایی باید از ابتکار بهبود فرایند حمایت کند. بدون حمایت اجرایی آن‌ها، این روند به دلیل کمبود حمایت مالی و علاقه، مطمئنا شکست خواهد خورد. اگر می‌خواهید حمایت مدیر اجرایی را بدست آوردید، باید بتوانید ارزش کار خود را به‌صورت مالی یا صرفه جویی در هزینه‌ها نشان دهید. پیش از ارائه پیشنهاد تغییر در روندهای اجرایی، زمان زیادی را صرف توسعه ارزش این پیشنهادات برای کسب و کار یا مأموریت کنید.

مشارکت ذینفعان

همه ذینفعان باید درگیر شوند. ایجاد یک محیط همکاری، این اطمینان را به شما می‌دهد که کارمندان و مدیران شما تحت تاثیر تغییر فرایندها قرار گرفته‌اند و آن را درک کرده‌اند. اغلب یک فرایند جدید باعث عدم‌اطمینان در کارکنانی می شود،چون معتقدند که این توطئه‌ای برای جایگزینی آنهاست. آنها را بخشی از تیم تغییر فرایندی کنید و خواهید دید که به راحتی و با کمک آن‌ها به مزایای تغییرات جدید دست خواهید یافت.

پیشنهاد مطالعه

شناسایی ذی‌اثران

پنج سوال برای شناسایی ذی‌اثران کلیدی

سازمان به دلیل منابع محدود، نمی­تواند به رفع نیاز همه ذینفعان بپردازد. اگر سازمان روی روابطی که بیشتر اهمیت دارند متمرکز نباشد، مدیر و کارکنان در همه جهات حرکت می‌کنند و پاسخ مشخصی به نیازهای افراد داده نمی­شود. پس چگونه باید لیست کوتاه تری تهیه کنیم؟

روش‌های عملیاتی مرتبط

روش‌ها دستورالعمل‌های گام به گام را فراهم می‌کنند که مراحل فرایند را واقعی می‌کند، روش‌ها مجموعه‌ای از دستورالعمل‌هایی است که جزئیات وظایف یا فعالیت‌هایی را که باید در زمان مشخصی عملی شود نشان می‌دهد. به عنوان بخشی از انضباط فرایند، شما اطمینان حاصل کنید که در حال بهبود روش‌های هر فرایند هستید. با ایجاد بهبود برای روش‌های هر فرایند، می‌توانید آموزش موثرتری را فراهم کنید و درک بهتری برای افرادی که درگیر با تغییر هستند، ایجاد کنید. هنگامی که یک فرایند تغییر کرده است، به افراد پروژه خود بگویید، تغییر را با به روز‌رسانی مستندات فرآیند شروع کنند. اطمینان حاصل کنید که تمامی اسناد و برنامه‌ریزی‌ها به روز شده است.

مشخص کردن نقش ها و مسئولیت ها

افراد باید بدانند که نقش آن‌ها در فرایند یا روش جدید و تغییر یافته چیست. یکی از روش‌های مناسب برای انجام این کار استفاده از نمودار RACI است. RACI  مخفف (responsible, accountable, consulted and informed) مسئول، پاسخگو، مشاور و مطلع است. نمودار RACI ماتریسی از فعالیت‌ها و مقامات تصمیم‌گیری در یک سازمان است. تخصیص درست مسئولیت‌ها به بهبود کار تیمی در پروژه کمک می‌کند، به یاد داشته باشید که فرایندها خود را پردازش نمی‌کنند، افراد باید کاری را انجام دهند تا این فرآیندها اتفاق بیافتد.

اجرای آزمایشی(pilot) روند تغییر یافته

اجرای آزمایشی یک راه حل پیشنهادی است و معمولا در مقیاس کوچک انجام می‌شود. این روش برای ارزیابی فرآیند و روش اجرای فرآیند مورد استفاده قرار می‌گیرد تا اطمینان حاصل شود که پیاده‌سازی در مقیاس کامل موثر است. یک آزمایشگر باید هر دو را آزمایش کند تا مشخص شود که این فرآیند با مشخصات فنی مورد نیاز شما و انتظارات مشتری مطابقت داشته باشد. در این روش آزمایشی ممکن است راه حل بهبود فرایند شما و یا روش اجرای‌اش شکست بخورد. روش پیاده‌سازی صحیح به کارکنان کمک می‌کند تا روندها و فرایندهای جدید را بهتر قبول کنند و با آن‌ها به خوبی کنار بیایند.

بازخورد رفتارهای جدید

فرآیندهای جدید باعث بروز رفتارهای جدید از سوی کارکنان می‌شود. بدون دریافت بازخورد منظم و تقویت مثبت، رفتارهای فرآیند جدید فراموش می‌شوند و افراد به راه‌های قدیمی و آشناتر خود برای انجام کارها ادامه می‌دهند. دریافت بازخورد دوره‌ای و تقویت مثبت افرادی که از روند جدید استفاده می‌کنند، راهی مطمئن برای جلوگیری از کارکرد ضعیف کارکنان است.

آموزش

آموزش فرايند و روش بايد به منظور تطابق با اهداف بهبود فرايند انجام شود. آموزش کمک می‌کند تا فرایند جدید جای خود را در بین عملیات روزانه پیدا کند و مشارکت کارکنان را تضمین شود.

تعیین معیارهای ارزیابی

روند بهبود فرایند، باید افزایش ارزش کسب و کار و یا مأموریت را نشان دهد، معیارهایی باید برای نشان دادن اثربخشی فرآیند ایجاد شوند. شما به کمک این معیارها می‌توانید نشان دهید که روندهای جدید و یا تغییر یافته اهداف پروژه را برآورده می‌کند.

حسابرسی فرایندهای جدید به صورت دوره‌ای

به منظور اطمینان از فعالیت‌های بهبود، فرایندها باید بر اساس یافته‌های حسابرسی مورد ارزیابی قرار گیرند.

جمع بندی

افراد به منظور افزایش سود و بهبود عملکرد، کاهش هزینه‌ها و یا بهبود بهره‌وری به دنبال تغییر در فرایندهای سازمان و پروژه خود هستند، اما گاهی این تغییرات باعث به‌وجود آمدن تنش در سازمان می‌شود و ممکن است نه تنها به بهبود وضعیت کمکی نکند، دلایل شکست پروژه را نیز شدت بخشد. شما در این روند باید به شناسایی، تجزیه و تحلیل و یا بهبود فرآیندهای موجود کسب و کار، ماموریت خود بپردازید و از عواملی برای تسریع و بهینه‌سازی آن، چنان که گفته شد استفاده کنید.


PMPiran

PMP

مجموعه PMPiran با سال‌ها تجربه در حوزه آموزش و مشاوره مدیریت پروژه


یک پاسخ

  1. Mina Yavari نیم‌رخ
    Mina Yavari

    بسیار عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *