چگونه اولین پروژه خود را با موفقیت مدیریت کنیم؟

وقتی برای اولین بار مسولیت مدیریت یک پروژه به عهده تان قرار می گیرد، احتمالا سوالات زیادی برای شما ایجاد خواهد شد. سوالاتی از جمله، چطور آن را شروع کنم؟ چه قدم هایی باید برداشته شوند تا پروژه به انتها برسد؟ چگونه یک تیم اجرایی با کیفیت بالا تشکیل دهم؟ در این فرآیند از چه کسانی می توانم کمک بگیرم؟

PMPiran
26 شهریور 1397 دقیقه 0 دیدگاه

وقتی برای اولین بار مسولیت مدیریت یک پروژه به عهده تان قرار می گیرد، احتمالا سوالات زیادی برای شما ایجاد خواهد شد. سوالاتی از جمله، چطور آن را شروع کنم؟ چه قدم هایی باید برداشته شوند تا پروژه به انتها برسد؟ چگونه یک تیم اجرایی با کیفیت بالا تشکیل دهم؟ در این فرآیند از چه کسانی می توانم کمک بگیرم؟

در این جا قصد داریم به شما کمک کنیم که پاسخ سوالاتتان را بیابید. در ابتدا باید بدانید که برای مدیریت هر نوع پروژه ای از مدیریت یک جشن عروسی گرفته تا راه اندازی خط تولید یک کارخانه پنج مرحله وجود دارد:

  • آغاز پروژه
  • طرح ریزی
  • اجرا
  • مدیریت و کنترل
  • اختتام

حال باید با 12 گام اساسی که هر مدیر پروژه ی تازه کاری نیاز دارد بداند آشنا شوید:

  1. تعریف محدوده و محتوا: این اولین و مهمترین گام در هر پروژه محسوب می شود. شما باید دقیقا بدانید که هدف پروژه تان چیست. از شما انتظار انجام چه کاری یا خلق چه چیزی دارند؟ همچنین باید بدانید که چه اموری در قلمرو پروژه ی شما قرار نمی گیرند. اگر تعریف دقیقی از آن چه که رییس تان از شما می خواهد ندارید، خودتان قلمرو را شفاف تر کنید و مدام آن را با رییستان چک کنید تا از قلمرو پروژه مطمئن شوید.
  2. منابع در دسترس را مشخص کنید: چه افراد و تجهیزات و چه مقدار پول دارید تا پروژه را به هدفش برسانید؟ توجه داشته باشید که شما به عنوان مدیر پروژه کنترل مستقیم بر همه منابع ندارید ولی باید بدانید که چگونه مدیریت شان کنید.
  3. به برنامه زمانی توجه کنید: پروژه در چه زمانی باید کامل شود؟ شاید وقتی برنامه پروژه را طراحی کرده و توسعه می دهید بتوانید در استفاده از زمان انعطاف پذیری نشان دهید اما نمی توانید تاریخ تکمیل پروژه را تغییر دهید.
  4. تیم پروژه تان را شکل دهید: افراد تیمتان را جمع کنید و با آن ها گفت و شنود کنید. آن ها متخصصانی فنی هستند که توسط سرپرستشان برای پروژه انتخاب شده اند و وظیفه شما مدیریت آن هاست.
  5. کار را جزیی و جزیی تر کنید: بخش ها و المان های اصلی که باید انجام شوند تا پروژه به سرانجام برسد چیست؟ پس از مشخص کردن بخش های اصلی، خود این بخش ها را هم به وظایف کوچک تر تقسیم کنید. این کار را آن قدر ادامه دهید تا به خرده وظایف قابل مدیریت و ارزیابی برسید. این که تا چه حد بتوانید پروژه را به اجزای کوچک تر تقسیم کنید بستگی به بزرگی و پیچیدگی آن دارد.
  6. یک طرح مقدماتی تهیه کنید: مراحل را در یک طرح گردآوری کنید. برای این منظور می توانید از جدول اولویت ها استفاده نمایید که مشخص می کند کدام مرحله بر سایر مراحل مقدم است. مساله اصلی این است که اقدامات را در یک ترتیب درست نظم داده و منابع را به آن ها تخصیص دهید.
  7. طرح پایه تان را ایجاد کنید: از تیم و سهام دارانتان درباره ی طرح مقدماتی بازخورد بگیرید. جدول زمانی و برنامه کاری را به گونه ای تنظیم کنید که متناسب با زمان موجود، با پروژه هماهنگ شود.
  8. در خواست تغییراتی در پروژه بدهید: معمولا زمان، پول و مهارت کافی به یک پروژه تخصیص داده نمی شود. کار شما به عنوان مدیر پروژه این است که این منابع محدود را به نحوی بهتر از آن چه دیگران انتظار دارند به کار بگیرید. در عین حال در بسیاری مواقع، محدودیت هایی بر پروژه اعمال می شود که کاملا غیر واقع بینانه است. در این باره با رییس تان صحبت کنید و از او بخواهید که این محدودیت های غیر واقع بینانه را تغییر دهد. این درخواست را باید از همان آغاز پروژه مطرح کنید نه زمانی که با مشکلات آن روبرو می شوید.
  9. به برنامه عمل کنید اما برای آن نمیرید: عمل کردن به برنامه مهم است در عین حال برنامه می تواند به تناسب شرایط تغییر کند. در صورت لزوم برنامه را تغییر دهید اما همواره قلمروی پروژه و محدودیت منابع را در نظر داشته باشید.
  10. بر پیشرفت تیمتان نظارت کنید: پیشرفت شما در آغاز پروژه اندک خواهد بود اما از همان ابتدا بر فعایت های که اعضای تیمتان انجام نظارت کنید تا قبل از آن که مشکلات جدی شوند کنترلشان کنید.
  11. همه چیز را ثبت کنید: هر مرتبه که طرح پایه را تغییر می دهید، تغییرات و دلیل ضرورت آن ها را بنویسید. اگر الزامات جدیدی در پروژه مطرح می شود، توضیح دهید که از کجا شکل گرفتند و چگونه برنامه زمانی و تخصیص بودجه به دلیل آن ها تغییر کرده است. بررسی این جزییات در پایان پروژه بسیار آموزنده است.
  12. سهام داران پروژه را از وضعیت پیشرفت پروژه مطلع کنید. اجازه دهید که از موفقیت های شما آگاه شوند و اگر مشکلی هم پیش می آید در اسرع وقت با آن ها در میان بگذارید. همین طور در مورد تیمتان، اگر تغییری باید در پروژه ایجاد شود با آن ها در میان بگذارید و شرایطی فراهم کنید که همه ی آن ها از آن چه دیگری انجام می دهد آگاه باشند.

PMPiran

PMP

مجموعه PMPiran با سال‌ها تجربه در حوزه آموزش و مشاوره مدیریت پروژه


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *