یک روز با صدها مدیر حرفه‌ای پروژه؛ گزارش ششمین سمپوزیوم مدیران حرفه‌ای پروژه

ششمین سمپوزیوم مدیران حرفه‌ای پروژه با حضور بیش از پانصد نفر در روز یکشنبه 27 آبان در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد. این سمپوزیوم با ارائه نوزده سخنران متخصص همراه بود که به بحث و انتقال تجربیات خود در…

PMPiran
30 آبان 1397 دقیقه 1 دیدگاه

ششمین سمپوزیوم مدیران حرفه‌ای پروژه با حضور بیش از پانصد نفر در روز یکشنبه 27 آبان در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد. این سمپوزیوم با ارائه نوزده سخنران متخصص همراه بود که به بحث و انتقال تجربیات خود در حوزه مدیریت پروژه پرداختند. در حاشیه این سمپوزیوم نیز دو کارگاه تخصصی برگزار شد که در ادامه چکیده‌ای از ارائه سخنرانان این سمپوزیوم را مشاهده می‌کنید.

دکتر الهه عزیزی، دبیر جلسه سمپوزیوم، مدیرعامل شرکت نما و موسس و رئیس هیأت مدیره استارت آپ همقدم، در نخستین سخنرانی به بیان تاریخچه برگزاری دوره های پیشین سمپوزیوم و محورها و موضوعات و برنامه های سمپوزیوم جاری و معرفی حامیان آن پرداخت.

علت انتخاب دکتر الهه عزیزی  در سمت دبیر جلسه علاوه بر مطرح بودن ایشان به‌عنوان مدیری موفق در حوزه پروژه های راه و فرودگاهی، نشان دادن نقش مدیران زن و جایگاه آن‌ها در پروژه های کشور است.

مهندس علی امام، مدیر عامل مترو تهران و عضو هیأت مدیره انجمن مدیریت پروژه ایران، چالش‌ها و فرصت‌های توسعه حمل و نقلی تهران را مطرح نمود. ایشان در سخنرانی خود درباره چالش‌های جدی مالی و تامین منابع مالی مترو تهران صحبت کردند و همچنین در راستای حل معضلات تامین مالی پروژه‌ها، راهکار را در حضور موثرتر دولت و مجلس برای فراهم کردن زمینه‌های سرمایه گذاری دانستند.

مهندس سید محمد حسن موسوی عضو هیأت مدیره شرکت پیشرو مدیریت پیران، مدیر مهندسی ساخت اولین شیر نفتی در ایران، مدیر پروژه شرکت مپصا در پروژه پالایشگاه امام خمینی شازند اراک، پیرامون مدیریت پروژه‌های پیچیده سخنرانی کردند. ایشان با بیان ویژگی‌های پروژه‌های پیچیده به معرفی شاخص‌های تاثیرگذار در پیچیدگی پروژه ها پرداختند و راهکار را در جهت مدیریت بهتر پروژه‌ها، درک صحیح از توسعه در شرایط امروز کشور با نیم نگاهی به شرایط قبلی و باور به امکانات فعلی دانستند.

مهندس علی واحدی دیز، مدیر عامل گروه راهبران سیستم رستاک، مشاور و مدرس حوزه دانش مدیریت پروژه و دارنده بسیاری از گواهی‌های حرفه‌ای حوزه مدیریت پروژه، به بحث درباره موفقیت پروژه‌ها پرداخت. مهندس علی واحدی در ارائه خود بیان کردند: «موفقیت پروژه باید در  ابتدای پروژه از دیدگاه ذی نفعان اصلی پروژه مورد توافق قرار گیرد.». ایشان در ادامه به اهمیت ابعاد مختلف موفقیت و عدم قطعیت در کوتاه مدت و بلند مدت پرداختند.

دکتر فرهنگ شعفی، فوق دکتری مدیریت بین الملل از فرانسه با 32 سال سابقه مدیریت اجرایی در سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی خصوصی و پروژه‌ای، مدرس دانشگاه، مشاور در سطح مدیران ارشد در حوزه مدیریت اجرایی، در زمینه اخلاق حرفه‌ای در مدیریت پروژه سخنرانی کردند. ایشان در ارائه خود، ارتباط اخلاق حرفه‌ای با فعالیت‌های مهندسی و مدیریت پروژه‌ها را تشریح کردند و در آخر منشور اخلاقی مدیریت پروژه را معرفی کردند.

بعد از زمان استراحت، اولین سخنرانی را مهندس روزبه کتب زاده که تجربه زیادی در پروژه های نفت و گاز دارند و مدرس و مشاور در حوزه مدیریت و سر ممیز ایزو هستند ارائه دادند. ایشان در مورد نقش مدیر پروژه در رویکرد اجایل صحبت کردند. ایشان در ارائه خود انواع روش های  Predictive و Adaptive در مدیریت پروژه را توضیح دادند و چارچوب اسکرام را معرفی کردند. ایشان در ادامه به وظایف اسکرام مستر و مدیر محصول پرداختند و به عدم وجود مدیر پروژه در پروژه‌های چابک اشاره کردند و گفتند اشتباه رایجی است که در چارچوب اسکرام فردی به عنوان مدیر پروژه حضور داشته باشد.

مهندس سعید مقدسی، مدیرعامل شرکت کامپیوتر و روش‌های مکانیزه، رئیس هیأت مدیره شرکت پیشرو مدیریت پیران، به‌کارگیری تکنیک‌های خلاقیت در مدیریت پروژه‌های چابک را ارائه دادند. مهندس مقدسی با بیان ضرورت تعامل مستمر در پروژه‌های چابک ارائه خود را آغاز کردند و در ادامه به بیان تکنیک‌های خلاقانه برای بالابردن بازدهی جلسات مدیریت پروژه چابک پرداختند.

مهندس شهرام شاهکار، مدیر عامل شرکت اسنپ، راهنمای عملی مدیریت پروژه‌های استارت آپی را بیان کردند. ایشان در ارائه خود به دلایل استفاده از اسکرام پرداختند و ضروت توجه به فرهنگ درپیاده سازی مدیریت پروژه چابک را الزامی دانستند. آقای شاهکار در ادامه تاکید داشتند چابک وسیله‌ای برای تحقق اهداف است نه هدف کسب و کارها.

دکتر مریم اشرفی، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه امیرکبیر و مدیر دفتر آموزش‌های آزاد دانشگاه امیرکبیر و همکار در تدوین نقشه جامع کشور- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، آینده مدیریت پروژه و روندها و تقاضاها را به تصویر کشیدند. خانم اشرفی به تغییرات پیش روی سازمان‌ها و ضروت پروژه محور شدن آن‌ها اشاره کردند و از رشد مشاغل مربوط به مدیریت پروژه در ده سال آینده طبق تحقیقات انجام شده خبر دادند.

مهندس رضا آتش فراز، مدرس حوزه دانش مدیریت پروژه، مولف و مترجم کتب تخصصی مدیریت پروژه در مورد اهمیت رویکرد سیستمی در مدیریت حرفه ای ادعاهای پروژه صحبت کردند. محورهای سخنرانی مهندس رضا آتش فراز عبارت بود از: اهمیت رویکرد حرفه ای ادعا و نگاه به ادعا برمبنای قرارداد، نگاه غلط به مدیریت ادعا و ضرورت شکل گیری فرآیند‌های سازمانی مشخص برای اثربخش‌تر کردن مدیریت ادعا.

در حاشیه سمپوزیوم دو کارگاه همراه با سخنرانی‌ها برگزار شد. در کارگاه اول دکتر امین الوانچی به موضوع «استفاده از مدل سازی ساختمان در مدیریت چرخه عمر پروژه‌ها» پرداختند.

و در کارگاه دوم، سرکار خانم مرضیه کثیری، مشاور ارشد حوزه مدیریت منابع انسانی، درباره مدیریت منابع انسانی در استارتاپ‌ها صحبت کردند.

مهندس مهدی ولایتی از اعضای انجمن مدیریت پروژه ایران، رییس کمیته برگزاری جایزه مدیریت پروژه جوان برتر، مولف کتب و مدرس در حوزه های نفت و گاز و برنامه ریزی و کنترل پروژه با موضوع pmo یک نیاز یا یک ضرورت، صحبت کردند. ایشان در ابتدا با عنوان عدم ضروری بودن دفتر مدیریت پروژه در سازمان‌ها سخنرانی خود را آغاز کردند و در ادامه مطرح کردند سازمان‌ها بسته به انداره، بلوغ و نوع پروژه‌ها میتوانند به دفتر مدیریت پروژه نیاز داشته باشند.

مهندس مهدی خیری، مدیرعامل شرکت ویستا فراز بام، فعال در زمینه خدمات مهندسی و مشاور در مدیریت پروژه، مدیر پروژه‌های ریلی و حوزه آلومینیوم، از تجربیات خود در مورد مدیریت پروژه احداث کارخانه آلومینیوم جنوب، سخنرانی کردند. سخنرانی مهندس خیری با توضیح شرایط در مورد مصرف آلمینیوم و همینطور شرایط محیطی این صعنت آغاز شد. در ادامه ایشان درباره مگا پروژه‌های این صنعت صحبت کردند و درباره معیار موفقیت بر اساس منافع ذینفعان و چالش‌های موجود سخنرانی کردند.

مهندس رضا ایکانی، دارای سابقه مدیریتی در حوزه های سد سازی و راه و متخصص قراردادهای ایران در مورد تفاوت شرایط عمومی پیمان قرمز رنگ فیدیک با مشابه ایرانی صحبت کردند. ایشان در صحبت های خود به  اختلاف کتاب شرایط عمومی و کتاب فیدیک، تعریف قرارداد بین دو نفر حقیقی یا حقوقی و معضلات این حوزه اشاره کردند. مهندس ایکانی در ادامه به مهمترین چالش‌های شرایط عمومی پیمان و تغییرات موجود در نسخه جدید فیدیک پرداختند.

دکتر فریبرز داورپناه، مدیر پروژه های خودرو، نفت و گاز، فولاد در ایران، چین و آلمان، مدرس دانش مدیریت پروژه، اولین دارنده گواهینامه مدیریت پروژه سبز، در مورد رویکرد توسعه پایدار در مدیریت پروژه سخنرانی کردند. دکتر داورپناه صحبت‌های خود را با آمارها و حقایق تلخ از آثار عدم توجه به محیط زیست و قحطی های فراگیر در دنیا شروع کردند. ایشان در ادامه به وجوه مختلف توسعه پایدار پرداختند و استانداردهای موجود در این حوزه را تشریح کردند.

در پایان نیز یک پنل تخصصی در زمینه راهکارهای تأمین منابع مالی پروژه ها با حضور مهندس مهدی معین، دکتر علی موسوی، مهندس شایان شلیله و دکتر بهنام چاووشی تشکیل شد. حاضرین در پنل به بررسی مسائل تامین مالی پروژه‌ها و نقش صندوق‌های مختلف که تسهیلات مالی ارائه می‌کنند پرداختند. از جمله موضوعاتی که در این پنل مورد بررسی قرار گرفت عبارت است از:

  • ساختار شرکتی و شرایط حقوقی استفاده از تسهیلات موجود در تامین مالی
  • قوانین حمایتی موجود از کسب و کارها
  • قوانین مالیاتی حاکم بر صندوق‌ها
  • و سایر فرصت‌ها و چالش‌های موجود در این حوزه

در بخش پایانی، جوایز و تقدیرنامه‌ها توسط هیأت رئیسه تقدیم سخنرانان و حامیان سمپوزیوم شد.

و در آخرین بخش سمپوزیوم، مجری برنامه، آقای مهندس امیرعلی عبدالمحمدی بیانیه سمپوزیوم که توسط هیأت رئیسه و شورای سیاست گذاری سمپوزیوم نگاشته شده بود و توسط حاضرین امضا گردید، را خواند. در ادامه مهندس عبدالمحمدی از تمامی حاضرین خواستند در اجرای این بیانیه که در راستای توسعه و بهبود شرایط حاکم بر پروژه‌های کشور است همکاری و همراهی کنند. و همچنین در پایان از تمامی حاضرین و دست‌اندرکاران این رویداد تشکر و تقدیر کردند و از آنان خواستند تا در برگزاری بهتر رویدادهای بعدی ما را کمک و همراهی کنند.


PMPiran

PMP

مجموعه PMPiran با سال‌ها تجربه در حوزه آموزش و مشاوره مدیریت پروژه


یک پاسخ

  1. امید شفیعی راد نیم‌رخ
    امید شفیعی راد

    عالی . خیلی دوست داشتم باشم اونجا ولی نتونستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *