شرح شغلی یک مدیر پروژه بین‌المللی

هنگامی که شما به‌دنبال یک فرصت شغلی می‌گردید، اولین چیزی که با آن مواجه می‌شوید، شرح شغلی است. این سندی است که مسئول استخدام و یا دفتر استخدامی برای شما ارسال می‌کند تا چیزی را که بدنبالش می‌گردد، توضیح دهد. به عبارت دیگر، نقشی را که به آن نیاز دارند تشریح می‌کنند. کسب این موقعیت شغلی به چگونگی تفسیر و پاسخگویی شما به نیازهای بیان شده، بستگی دارد. بیایید به جنبه‌های مختلف شرح شغلی یک مدیر پروژه، نگاه کنیم. پس از خواندن این مقاله متوجه خواهید شد که باید به‌دنبال چه چیزی بگردید.

PMPiran
24 خرداد 1397 دقیقه 0 دیدگاه

هنگامی که شما به‌دنبال یک فرصت شغلی می‌گردید، اولین چیزی که با آن مواجه می‌شوید، شرح شغلی است. این سندی است که مسئول استخدام و یا دفتر استخدامی برای شما ارسال می‌کند تا چیزی را که بدنبالش می‌گردد، توضیح دهد. به عبارت دیگر، نقشی را که به آن نیاز دارند تشریح می‌کنند. کسب این موقعیت شغلی به چگونگی تفسیر و پاسخگویی شما به نیازهای بیان شده، بستگی دارد. بیایید به جنبه‌های مختلف شرح شغلی یک مدیر پروژه، نگاه کنیم. پس از خواندن این مقاله متوجه خواهید شد که باید به‌دنبال چه چیزی بگردید.

  1. سابقه شرکت

سابقه شرکت ممکن است یک سند جداگانه و یا اولین بخش از شرح شغلی باشد. در هر صورت، شما می‌توانید تحقیقات خود درباره شرکت را انجام دهید، زیرا به میزان موفقیت شما در مصاحبه کمک می‌کند و کمک می‌کند تا بفهمید آیا به زمینه کاری شرکت علاقه دارید یا نه.

  1. موقعیت مکانی

شرح شغلی شامل موقعیت مکانی شرکت می‌شود. شما باید از لحاظ موقعیت مکانی برای این شغل مناسب باشید، شغل مدیریت پروژه مناسب نباید باعث فروپاشی خانواده شما و جابجایی شما از کشورتان شود و یا در شرایطی دیگر شاید هم زیاد بودن مسافت برای شما مناسب باشد، به‌هرحال مکان نقش بسیار مهمی در انتخاب شغل دارد، حتما به آن توجه کنید.

  1. عنوان شغلی

اگر به‌دنبال شغلی هستید که تجربیات کاری شما را نشان دهد و مسیر شغلی شما را تکمیل کند، عنوان مدیر هماهنگ کننده پروژه برای شما جذاب نخواهد بود، اما اگر در ابتدای مسیر شغلی مدیریت پروژه هستید، این گزینه انتخاب خوبی برای شماست. چک کردن عنوان شغلی برای اطمینان از اینکه در راستای آینده شغلی مورد نظرتان قرار دارد یا نه بسیار مهم است.

  1. دپارتمان و مدیر

شما نام مدیر را در شرح شغلی دریافت نخواهید کرد، اما احتمالا نام دپارتمانی را که نقش شما در آن تعریف می‌شود را خواهید شنید. این اطلاعات بسیار مفید است زیرا شما متوجه می‌شوید این شرکت چگونه ساختار یافته و انواع پروژه‌هایی که احتمالا با آن درگیر هستید، چیست. برای مثال یک شغل در دفتر مدیریت پروژه می‌تواند شما را با طیف وسیعی از پروژه‌های کسب و کاری درگیر کند، اما کار به عنوان یک مدیر پروژه دیجیتال شما را محدود خواهد کرد.
به همین ترتیب، عنوان شغلی آینده مدیرتان را بررسی کنید. آیا شما برای یک مدیر ارشد و یا یک راهبر و یا مدیر دفتر مدیریت پروژه کار می‌کنید؟ و آیا این موضوع برای شما اهمیت دارد؟ این اطلاعات به شما در درک موقعیت کاریتان و آینده شغلی و تاثیر شما بر روی نقش‌تان کمک می‌کند.

  1. تحصیلات

کارفرمایان معمولا انتظارات خود را درباره میزان تحصیلات افراد بیان می‌کنند، برای مثال سطح خاصی از تحصیلات را مورد نظر قرار می‌دهند. اما اگر این سطح از آموزش را ندارید، ناامید نشوید، مخصوصا اگر دانش تجربی یا تخصص لازم در صنعت مورد نظر آن‌ها را داشته باشید و در زمینه‌های دیگر قوی باشید هنوز هم شانس دستیبابی به موقعیت‌های شغلی را دارید.

  1. گواهینامه‌ها

مدیران گواهینامه‌هایی را که انتظار دارند نامزدهای کار داشته باشند را فهرست می‌کنند. این لیست احتمالا شامل مدارک حرفه‌ای مدیریت پروژه مانند مدارک ®PMP® ،CAPM یا گواهی ®PRINCE2 می‌باشد.
کارفرمایان در سراسر جهان انتظارات و الزامات مختلفی دارند، بنابراین ممکن است با درخواست گواهینامه‌های چابک (Agile) و یا گواهینامه‌های صنعتی مواجه شوید.

  1. تجربیات قبلی

در این قسمت از شرح شغلی برای مدیر پروژه، متوجه می‌شوید که کارفرما چه انتظاراتی از تجربیات گذشته شما دارد. احتمالا این تجربیات از نظر تعداد سال (به عنوان مثال تجربه مرتبط 10 تا 15 ساله) و همچنین از نظر صنعت (تجربه کار در صنعت مرتبط ترجیح داده می‌شود) بررسی می‌شود.
هنگامی که شما درخواست شغلی خود را ارائه می‌دهید، اطمینان حاصل کنید که تجربیات مرتبط خود با شرح شغلی مورد انتظارتان را برجسته‌تر کنید.

  1. مهارت‌ها

شما احتمالا لیستی طولانی از مهارت‌هایی که آن‌ها می‌خواهند را مشاهده می‌کنید. کارفرمایان از این بخش شرح شغلی مدیر پروژه استفاده می‌کنند تا درباره ویژگی‌های فردی که مایل به استخدام آن هستند صحبت کنند.
نوع مهارت‌هایی که احتمالا مشاهده می‌کنید عبارت‌اند از:
مهارت‌های ارتباطی، توانایی برنامه‌ریزی و برنامه‌ریزی پروژه، بودجه بندی پروژه، مدیریت ریسک، مدیریت تیم و… به‌هنگام تهیه درخواست خود تمرکزتان را روی این‌که چگونه می‌توانید مهارت‌هایتان را به نمایش بگذارید، معطوف کنید. در مورد مهارت‌های مورد نیاز مدیریت پروژه بیشتر بدانید تا بتوانید درخواست خود را به درستی انجام دهید. بهتر است مهارت‌های مورد نیاز مدیران پروژه را مطالعه کنید.

جمع بندی:

اگر شما حدود 80 درصد از الزامات شرح شغلی را دارید، شغل مورد نظر را انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که کارفرمایان افراد رویایی خود را تشریح می‌کنند، اما اگر با فرد مناسب روبرو شوند که بخشی از انتظاراتشان را برآورده می‌کند، به احتمال زیاد آن را قبول می‌کنند. اغلب هماهنگی و سازش با تیم و فرهنگ سازمانی، عامل مهم‌تری نسبت به مهارت‌های روی کاغذ است. اگر فکر می‌کنید که می‌توانید کار را انجام دهید، اما در مورد برآورده‌سازی انتظارات شغلی دچار تردید هستید، اقدام کنید و درخواست بدهید. بر روی توانایی‌ها و تجربیات و هوش خود تمرکز کنید و آن‌‌ها را ارتقا ببخشید و اجازه دهید تا مدیران درباره استخدام شما تصمیم‌گیری کنند.


PMPiran

PMP

مجموعه PMPiran با سال‌ها تجربه در حوزه آموزش و مشاوره مدیریت پروژه


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *