مدیر پروژه دیجیتال کیست؟

مدت زیادی است که جهان مدیریت پروژه تبدیل به جهانی آنلاین شده و دوران کاغذ و تخته وایت برد و یادداشت‌های روی دیوار و مانیتور تمام شده است. امروزه مدیران پروژه حرفه‌ای، تیم و فرآیندهای خود را به صورت آنلاین مدیریت می‌کنند. با استفاده از مدیریت پروژه آنلاین، نرم افزارهای یکپارچه سازی و سیستم‌های ذخیره سازی ابری، کار به طور موثر و با نتایج بهتر انجام می‌شود. مدیران پروژه دیجیتال چهره‌های جدید مدیریت پروژه هستند و اگر می‌خواهید به یک مدیر پروژه دیجیتال تبدیل شوید، باید شروع به آماده شدن کنید.

PMPiran
2 خرداد 1397 دقیقه 0 دیدگاه

مدت زیادی است که جهان مدیریت پروژه تبدیل به جهانی آنلاین شده و دوران کاغذ و تخته وایت برد و یادداشت‌های روی دیوار و مانیتور تمام شده است. ذخیره کردن فایل‌های word و صفحات گسترده Excel نیز دیگر مربوط به گذشته است. امروزه مدیران پروژه حرفه‌ای، تیم و فرآیندهای خود را به صورت آنلاین مدیریت می‌کنند. با استفاده از مدیریت پروژه آنلاین، نرم افزارهای یکپارچه سازی و سیستم‌های ذخیره سازی ابری، کار به طور موثر و با نتایج بهتر انجام می‌شود. مدیران پروژه دیجیتال چهره‌های جدید مدیریت پروژه هستند و اگر میخواهید به یک مدیر پروژه دیجیتال تبدیل شوید باید شروع به آماده شدن کنید.

 

مدیریت پروژه دیجیتال یک فرآیند ساده شامل مدیریت پروژه‌های آنلاین است، از مفهوم تا تولید محصول در محدوده بودجه و منابع مشخص شده. این فرآیند شامل برنامه‌ریزی، تخصیص مسئولیت، ردیابی، بررسی و اندازه گیری نتایج است. معمولا همه این‌ها با استفاده از نرم افزار مدیریت پروژه انجام می‌شود.

هدف هر پروژه متفاوت است، اما هدف اصلی رشد کسب و کار و بازگشت سرمایه و سودآوری پروژه است. توصیف شغل مدیر پروژه دیجیتال می‌تواند براساس نوع پروژه و یا ابزار مورد استفاده شرکت برای مدیریت این پروژه‌ها باشد. بعضی از شرکتها به افراد با تجربه کار با یک ابزار و یا روش خاص نیاز دارند اگر شما این مهارت را به خوبی داشته باشید آنها به‌دنبال شما خواهند گشت.

ترکیب دو عنصر سیستم‌های دیجیتال و مدیریت‌پروژه، مدیریت پروژه دیجیتال را ایجاد می‌کند. مدیریت پروژه دیجیتال شامل برنامه‌ریزی، سازماندهی، ایجاد انگیزه و تحویل محصول است، در پروژه‌هایی که قابلیت پیگیری و یا تحویل از طریق ارتباطات مجازی دارند.

 

مهارت‌های مدیر پروژه دیجیتال

عموم مهارت‌های مدیریت پروژه دیجیتال از طریق تجربه و مشارکت در کار به دست می‌آید. مهارت‌هایی مانند مدیریت زمان، مدیریت منابع، برنامه ریزی، سازماندهی و تخصیص مسئولیت، تقریبا در هر نقش ایجاد می‌شود. با این حال، دوره های مختلف، کتاب ها و گواهینامه‌هایی را می‌توانید به صورت آنلاین دریافت کنید تا به شما کمک کند.

مدیر پروژه دیجیتال با استفاده از ابزارهای آنلاین و کامپیوتری ... - PMPiran

این نقش نیاز به مهارت‌های منحصر به فرد دارد. این کار نیاز به درک درستی از دیدگاه استراتژیک سازمان دارد، چرا شما باید پروژه را انجام دهید؟ چه تکنولوژی می تواند مورد استفاده قرار گیرد؟

چگونه کار می‌کند، و از همه مهم‌تر چه مقدار هزینه دارد و چه زمانی کار را تحویل می‌دهد. مهارت‌های یک مدیر پروژه دیجیتال ترکیبی از درک استراتژی دیجیتال، تجربه، تجزیه و تحلیل کسب و کار، طراحی، توسعه، برنامه‌ریزی و هدایت جلسات پروژه، تهیه پیش نویس برنامه‌ دستور جلسات، هدایت و رهبری اعضای تیم آماده سازی و نظارت بر برنامه‌های پروژه و بودجه پروژه، مدیریت محدوده پروژه، QA محصولات پروژه، تهیه، گزارش پروژه، ارزیابی موفقیت پروژه است.

 

روش‌های رایج مدیریت پروژه دیجیتال

بعضی از محبوب‌ترین روش‌های مدیریت پروژه دیجیتال، روش آبشاری (Waterfall) و چابکی (Agile) هستند. روش آبشار یک روش بسیار سنتی برای مدیریت پروژه است، شامل ایجاد محدوده، مدیریت منابع و انجام کار در فازها است.

چابکی یک روش بسیار پیشرفته است و بن مایه اصلی آن انعطاف‌پذیری و مشارکت است. در حالی‌که  Waterfall  برنامه خشکی برای پیروی دارد.

رویکردهای Agile به تیم توانایی ارائه پاسخ سریع و موثر به تغییر را می‌دهد. همچنین اجازه می‌دهد تا مشتری یا ذینفع در مراحل مختلف وارد شود و ببیند که انتظاراتش در حال برآورده شدن است یا نه.

 

ابزار مدیریت پروژه دیجیتال

مدیریت پروژه تحت وب و مشارکتی نشان می‌دهد، که شما دقیقا در این لحظه در چه مرحله‌ایی از کار هستید. هنگامی که کار به درستی انجام می‌شود، زمانی که شما به‌ دنبال پیشرفت های کلی هستید، همیشه آخرین وضعیت کار را دارید، بنابراین می‌توانید با ذینفعان اجرایی با استفاده از داده های واقعی و دقیق، ارتباط برقرار کنید.

شما می‌توانید جلسات بررسی وضعیت بروزرسانی‌ها را لغو کنید زیرا با استفاده از نرم افزارهای مدیریت پروژه تحت وب، هر لحظه در جریان وضعیت کار هستید. نگه داشتن تمام اسناد، تصاویر و اطلاعات در ابزار مدیریت پروژه تحت وب، به این معنی است که افراد می‌توانند فایل‌هایی را که مورد نیاز است درست زمانی که به آنها نیاز دارند دانلود کنند، بدون اینکه کسی را به زحمت بیاندازند.

کار و بازخورد همه در یک مکان نگهداری می‌شود، هیچ بحثی در مورد «او به من اینطور گفت» یا «من متوجه نشدم که مسئولیت من است» وجود ندارد، زیرا همه چیز به وضوح در یک مکان مستند شده است و هر کسی می‌تواند به آن دسترسی پیدا کند.

 

جمع بندی

در دنیای آنلاین امروز استفاده از مهارت‌های مدیریت پروژه دیجیتال امری اجتناب ناپذیر است. مدیریت پروژه دیجیتال چیزی فراتر از ساخت گانت چارت و پیگیری بودجه و مدیریت محدوده است، در واقع شغلی بسیار منعطف است و شما لحظه ایی در حال صبحت در مورد مشکل سرورها با مهندسان خشک فنی هستید و لحظه‌ایی دیگر در حال پیگیری گزارشات مالی و در زمانی دیگر به دنبال یک عکاس برای ثبت لحظات خلاقانه شکل گرفته در سازمان هستید.


PMPiran

PMP

مجموعه PMPiran با سال‌ها تجربه در حوزه آموزش و مشاوره مدیریت پروژه


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *