چرا توجه به استانداردهای مدیریت پروژه مهم است؟

4/5 - (1 امتیاز)

اهمیت استانداردهای مدیریت پروژه -به خصوص استانداردهای بین‌المللی مانند PMBOK یا PRINCE2- روز به روز در حال افزایش است. اما مهم ترین دلایل برای توجه به استانداردهای مدیریت پروژه چیست؟

PMPiran
30 آبان 1396 دقیقه 0 دیدگاه

اهمیت استانداردهای مدیریت پروژه -به خصوص استانداردهای بین‌المللی مانند PMBOK یا PRINCE2- روز به روز در حال افزایش است. اما مهم ترین دلایل برای توجه به استانداردهای مدیریت پروژه چیست؟

1- ارتباط موثر و هماهنگ با حرفه‌ای‌ها

استانداردهای جهانی -همان‌طور که از اسم‌شان پیداست- برای حرفه‌ای‌های صنعت در سرتاسر جهان کاربرد دارند. پس اگر بخواهید به عنوان یک مدیر یا صاحب کسب‌وکار با دیگران ارتباط برقرار کنید، باید این زبان مشترک را بلد باشید.

علاوه بر این، استفاده از مفاهیم و فرآیندهای تعریف‌شده‌ی مدیریت پروژه، در تعریف پروژه‌های سازمانی مختلف و ارتباط با اعضای تیم اجرایی پروژه و کارمندان و هم‌کاران نیز بسیار موثر و مفید است.

2- به روز بودن و کسب دانش

دانش مدیریت در تمامی جنبه‌ها با سرعتی باورنکردنی در حال حرکت و پیش‌رفت است. پس کسانی که می‌خواهند در دنیای کسب‌وکار باقی بمانند و فعالیتی تاثیرگذار و مثبت داشته باشند، از یادگیری مفاهیم جدید ناگزیرند. بسیاری از کسانی که استانداردهای جهانی مدیریت پروژه را مطالعه می‌کنند، حتی به فکر اخذ مدرک حرفه‌ای هم نیستند و تنها هدف‌شان کسب دانش و بالا بردن اطلاعات‌شان در این زمینه است.

مثلا سازمان‌های چابک و مدیریت چابک (Agile) مفاهیمی هستند که در سال‌های اخیر مطرح شده‌اند و محبوبیت پیدا کرده‌اند. طبیعتا اگر بخواهیم با چنین مفاهیم جدیدی واقعا آشنا شویم و آن‌ها در کار خودمان به کار گیریم، باید استانداردها و فرآیندهای جهانی مدیریت پروژه را مورد توجهی ویژه قرار دهیم.

3- پیش‌رفت شغلی

همان‌طور که در مورد قبل گفتیم، داشتن یک مدرک حرفه‌ای در پربار بودن رزومه‌ها بسیار موثر است. داشتن اطلاعات کافی درمورد استانداردهای بین‌المللی مدیریت پروژه وقتی با داشتن مدارک حرفه‌ای این حوزه هم‌راه شود، می‌تواند باعث دست‌یابی به فرصت‌های شغلی خوب و پردرآمد یا پیش‌رفت شغلی در سازمان‌ها شود.

پروژه‌ها جزئی جدایی‌ناپذیر از تمام صنایع هستند و همیشه به مدیران حرفه‌ای نیاز دارند. این بازار کار با داشتن دانش و مدارک مورد نیاز می‌تواند برای بسیاری از افراد سودآور باشد.

4- اخذ مدارک حرفه‌ای

دلیل بسیاری از افراد برای مطالعه درمورد استانداردهای مدیریت پروژه، اخذ مدارک بین‌المللی این حوزه مانند مدرک ®PMP یا ®CAPM است. چنین مدارکی، تخصص و حرفه‌ای‌گری افراد را ثابت می‌کنند و می‌توانند رزومه‌های کاری را بسیار پربارتر کنند.

 

جمع‌بندی

یادگیری و دنبال کردن استانداردهای جهانی، می‌تواند فواید بسیاری برای مدیران و فعالین صنعت داشته باشد. فوایدی که موفقیت بیش‌تر در مسیر شغلی، ارتباط موثرتر با سایر مدیران و به روز ماندن در حوزه‌ی مدیریت پروژه، فقط بخشی از آن هستند.

اگر شما هم دوست دارید با این استانداردها بیش‌تر آشنا شوید، بر آن‌ها مسلط شوید و در سازمان‌ و کارهای خود پیاده سازی کنید، با PMPiran تماس بگیرید و از مشاوره رایگان استفاده کنید.


PMPiran

PMP

مجموعه PMPiran با سال‌ها تجربه در حوزه آموزش و مشاوره مدیریت پروژه


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *