آیا تا به حال به پرواز با خلبانی فکر کرده‌اید که پنج سال پیش آزمون گواهینامه خلبانی خود را گذرانده است و از آن زمان هرگز پرواز نکرده و مهارت‌ها و دانش خود را توسعه نداده باشد؟ اگر مایل به پرواز با چنین خلبانی هستید، ریسک قابل توجهی را متحمل می‌شوید.
این مثال به خوبی فلسفه پشت سیستم الزامات تمدید گواهینامه (CCR) موسسه مدیریت پروژه (PMI) را برای حفظ اعتبارنامه‌های صادر شده نشان می‌دهد.
 در دنیای امروزی که به سرعت در حال تحول است، رعایت آخرین استانداردها، شیوه‌ها و اطلاع از روندهای صنعت بسیار مهم است. همین امر در مورد متخصصان مدیریت پروژه نیز صدق می‌کند، که باید مهارت‌ها و دانش خود را بهبود دهند تا در حوزه کاری خود بهتر رقابت کنند. در این مطلب، مزایای واحدهای توسعه حرفه‌ای PMI (PDUs) و اینکه چگونه می‌توانند به شما کمک کنند تا در زمینه آخرین متدولوژی‌ها، ابزارها و تکنیک‌های مدیریت پروژه و سایر حوزه‌ها به روز بمانید را، بررسی خواهیم کرد و خدمات مربوط به تمدید گواهینه‌ها را توضیح خواهیم داد.

PDU چیست؟

واحدهای توسعه حرفه ای (PDUs) Professional Development Unit  بلوک های یک ساعته زمانی هستند که شما صرف یادگیری، آموزش به دیگران یا یک اقدام داوطلبانه می کنید. با جمع آوری و گزارش این موارد در چرخه صدور گواهینامه های PMI ، می توانید گواهینامه خود را تمدید و حفظ کنید.

یک PDU به طور کلی، عبارت است از زمانی حدود “یک ساعت فراگیری ساختار یافته“

PDU ها به دو دسته تقسیم می‌شوند: دسته آموزشی و دسته فعالیت‌های حرفه‌ای.
 دسته آموزشی را می توان در سمینارهای حرفه‌ای، وبینارها، کلاس‌ها یا حتی یادگیری خودآموزی به دست آورد. دسته حرفه‌ای برای زمان صرف شده برای فعالیت‌های حرفه‌ای و راهنمایی دیگران، کار با گروه‌های حرفه‌ای و موارد مشابه هستند.
در اينجا لازم به توضيح است كه واحدهای پيشرفت حرفه‌ای برای يك فرد تنها زمانی لازم و با فايده است كه  فرد دارای يكی از مدارك صادره از PMI باشد.

چرا PMI سیستم CCR را برای تمدید مدارک به کار می‌گیرد؟

سیستم CCR  یا سیستم الزامات تمدید گواهینامه Continuing Certification Requirements System توسط PMI در سال‌های اخیر به کار گرفته شده تا با یک روش از پیش تعریف شده گواهینامه‌های صادره اعتباردهی مجدد شوند.

اهداف راه اندازی سیستم CCR:

  • افزایش یادگیری و توسعه مستمر در میان دارندگان گواهینامه
  • جهت دهی به آموزش‌ها و فعالیت‌ها برای اطمینان ازمرتبط بودن فعالیت‌ها به  اهداف مدارک صادر شده
  • تشویق و تشخیص فرصت‌های یادگیری فردی
  • ارائه مکانیزمی برای دستیابی و ثبت فعالیت‌های توسعه حرفه‌ای
  • شناسایی جهانی و حفظ ارزش اعتبارنامه‌های PMI

هرکسی که گواهینامه PMI دریافت می‌کند باید به طور فعال گواهی(های) خود را از طریق شرکت در این برنامه تمدید و حفظ کند.

الزامات و زمان تمدید مدارک PMI مطابق سیستم CCR

سیستم CCR برای رشد و توسعه مستمر دارندگان مدارک PMI طراحی شده و با بررسی فعالیت‌های حرفه‌ای و میزان آموزش‌ها و فعالیت‌های داوطلبانه دارندگان مدرک در دوره‌های سه ساله و یا یکساله مدارک آن‌ها را برای یک دوره دیگر تمدید می‌کند و یکی از دلایل اصلی اهمیت و اعتبار مدارک PMI نسبت به مدارک مشابه است.

جداول زیر نحوه توزیع و تقسیم بندی‌های مختلف و الزامات حداقلی و حداکثری هر دسته از PDU ها را بر اساس مثلث استعداد PMI نشان می‌دهد که باید توسط شما برای ثبت و گزارش دهی رعایت شود. اگر این دسته‌بندی‌ها برای شما پیچیده است کارشناسان ما می‌توانند در مسیر ثبت PDU ها به شما مشاوره دهند.

نحوه توزیع PDU
توزیع PDU

مثلث استعداد PMI چیست؟

PMI همیشه متعهد به توانمندسازی متخصصان پروژه برای توسعه مجموعه‌ای به روز و اثربخش از مهارت ها بوده است. اما متخصصان پروژه در حال حاضر به مجموعه مهارتی شامل روش‌ها و شیوه‌های کاری مختلف و همچنین مهارت‌های ارتباطی نیاز دارند. این  مهارت‌ها برای کمک به متخصصان در این دنیای در حال تغییر  به‌روزرسانی شده و به عنوان مثلث استعدادهای PMI مشخص شده است. این مثلث سه ضلع دارد که عبارتند از:

  1. روش‌های کار (روش‌های مدیریت پروژه سابق)، پر واضح است که بیش از یک راه برای انجام یک کار در دنیای امروز وجود دارد. توصیه می‌شود در روش‌های کاری مختلف مهارت داشته باشید تا بتوانید مؤثرترین رویکرد را برای هر موقعیتی انتخاب کنید و نتایج موفقیت‌آمیزی کسب کنید.
  2. مهارت های قدرت (رهبری سابق) : این مهارت‌های بین فردی شامل رهبری مشارکتی، ارتباطات، طرز فکر نوآورانه، انجام کار هدف محور و همدلی است.
    تیم ها برای تأثیرگذاری بر ذی اثران مختلف به این مهارت‌ها نیاز دارند و این مهارت‌ها برای ایجاد و مدیریت تغییر در پروژه و تیم بسیار مهم است.
  3. هوش تجاری (مدیریت استراتژیک و کسب و کار سابق): همه افراد تیم باید بدانند که چگونه تصمیمات خوبی بگیرند و بدانند که چگونه استراتژی پروژه‌های آن‌ها با تصویر بزرگتر استراتژی سازمان و روندهای جهانی مطابقت دارد.

ثبت و تایید مدارک آموزشی قبل از آزمون

نکته دیگری که برخی اوقات باعث تداخل با موضوع PDU می‌شود موضوع زمان آموزش رسمی مورد نیاز برای حضور در آزمون‌های PMI است که با موضوع PDU  متفاوت است.
برای واجد شرایط شدن در آزمون‌های حرفه‌ای مانند مدیریت پروژه (PMP) ، باید میزان مشخصی از آموزش و تجربه مدیریت پروژه و همچنین تعداد مشخصی از ساعات آموزش رسمی مدیریت پروژه را داشته باشید. به طور مثال PMI 35 ساعت آموزش مدیریت پروژه برای داوطلبان آزمون PMP نیاز دارد. این بدان معنی است که داوطلب باید حداقل 35 ساعت آموزش در موضوعات مدیریت پروژه ارائه شده توسط یک ارائه دهنده آموزش را تکمیل کند تا بتواند در آزمون شرکت کند (35 contact hours).  این برنامه‌های آموزشی ممکن است در یک محیط کلاس درس، آنلاین یا از طریق یادگیری خودآموز انجام شود ولی این موضوع برای قبل از حضور در آزمون است و با PDU که برای تمدید مدارک صادر شده می‌باشد به کلی متفاوت است.

چگونه PDU  کسب کنیم؟

شما می‌توانید واحدهای توسعه حرفه‌ای (PDUs) را برای حفظ گواهی PMI خود با درگیر شدن در فعالیت‌های مختلف توسعه حرفه‌ای کسب کنید
در اینجا چند روش برای کسب PDU پیشنهاد می‌شود:

  •  آموزش و حضور در گردهمایی‌ها: در دوره‌های آموزشی، کنفرانس‌ها، سمینارها و کارگاه‌های آموزشی مرتبط که توسط ارائه‌دهندگان معتبر آموزشی ارائه می‌شوند شرکت کنید.
  •  ارائه سخنرانی: می‌توانید با ارائه در کنفرانس‌ها، سمینارها یا وبینارها در مورد موضوعات مرتبط با مدیریت پروژه، PDU کسب کنید.
  • یادگیری خودآموز: با خواندن کتاب‌ها یا مقالات مرتبط با مدیریت پروژه، گذراندن دوره‌های آنلاین یا شرکت در وبینارها یا پادکست‌ها، یادگیری خودآموز داشته باشید.
  • کار داوطلبانه: می‌توانید با داوطلب شدن در فعالیت‌های حرفه‌ای ماننداجرای سیمینارها و یا باشگاه مدیران پروژه PDU کسب کنید.
  • به عنوان یک حرفه‌ای کار کنید: اگر در یک زمینه مرتبط با مدیریت پروژه کار می‌کنید، می‌توانید با کسب تجربه در مدیریت پروژه، شرکت در جلسات یا پروژه‌های پیش رو، PDU کسب کنید.

 برای به دست آوردن PDU، باید مشارکت خود را در این فعالیت‌ها مستند کنید و از طریق سیستم الزامات گواهی مداوم (CCR) به PMI گزارش دهید. تعداد PDU هایی که می‌توانید برای هر فعالیت به دست آورید بستگی به نوع فعالیت و الزامات هر فعالیت مشخص شده در جداول بالا دارد.

خدمات تمدید مدرک

لازم به ذکر است که در طول فعالیت بیش از 18 ساله شرکت PMPiran تمامی افراد متقاضی موفق به اخذ تأییدیه Contact Hours برای شرکت در آزمون‌ها و PDU های اعلام شده از سوی این شرکت به PMI شده‌اند. شرکت پیشرو مدیریت پیران برای شبکه سازی در بین مدیران حرفه‌ای پروژه و تحلیلگران کسب و کار باشگاه مدیران پروژه را راه اندازی کرده که تا حال بیش از 100 گردهمایی با ارائه PDU داشته است که این برنامه‌ها همچنان به صورت منظم ادامه دارد و می‌توانید با بازدید از صفحه باشگاه مدیران پروژه اطلاعات بیشتری کسب کنید.

معرفی خدمات جامع مدیریت PDU ما

به عنوان یک سازمان مشاوره و  آموزش مدیریت پروژه، ما اهمیت حفظ گواهی PMI شما و به روز ماندن با آخرین شیوه‌های مدیریت پروژه را درک می‌کنیم. به همین دلیل است که ما خدمات مرتبط با کسب و گزارش PDU خود را به دارندگان گواهینامه‌های PMI پیشنهاد می‌کنیم.
خدمات مرتبط با کسب و گزارش PDU ما به گونه‌ای طراحی شده است که کسب و ردیابی PDU ها را آسان و در دسترس مینماید. ما طیف وسیعی از خدمات را ارائه می‌دهیم که به شما کمک می‌کند مطابق با الزامات، PDU خود را دریافت و گواهینامه PMI خود را حفظ کنید، از جمله این خدمات:

گردهمایی آموزشی و باشگاه مدیران: ما انواع دوره های آموزشی مرتبط با مدیریت پروژه، سمینارها، وبینارها و کنفرانس ها را ارائه می‌دهیم و در هر یک از این رویدادها شرکت کنید تا PDU به دست آورید و گواهینامه خود را به روز نگه دارید.

گزارش دهی: تیم کارشناسان ما اطمینان حاصل می کنند که همه PDU های شما به موقع به PMI به درستی گزارش می‌شوند. ما فرآیند گزارش دهی را برای شما انجام می‌دهیم، بنابراین شما می‌توانید بر پیشرفت حرفه‌ای و حرفه مدیریت پروژه خود تمرکز کنید.

با خدمات مدیریت PDU ما، می توانید مطمئن باشید که گواهینامه PMI شما همیشه به روز و در وضعیت خوبی خواهد بود. خدمات ما قابل اعتماد و مقرون به صرفه است و با توجه به نیازهای شما طراحی شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خدمات مدیریت PDU ما با ما تماس بگیرید!

از کارشناسان آکادمی مشاوره بگیرید!