سمپوزیوم‌ بستری برای شناسایی و بررسی موضوعات روز

سمپوزیوم به عنوان رویدادی تخصصی، با بررسی مسائل یک موضوع تخصصی و گردهم‌آوردن متخصصان، سعی در حل مسائل تخصصی دارد. رویدادهایی که با بررسی موضوعات روز و همچنین مشارکت کردن متخصصان، می‌تواند دستاوردهای مهمی برای هر حوزه ایجاد کند.

PMPiran
20 تیر 1397 دقیقه 0 دیدگاه

سمپوزیوم به عنوان رویدادی تخصصی، با بررسی مسائل یک موضوع تخصصی و گردهم‌آوردن متخصصان، سعی در حل مسائل تخصصی دارد. رویدادهایی که با بررسی موضوعات روز و همچنین مشارکت کردن متخصصان، می‌تواند دستاوردهای مهمی برای هر حوزه داشته باشد.

رویدادها و گردهمایی‌ها از گذشته تا به امروز، با هدف ایجاد بستری برای تعامل انسان‌ها شکل گرفتند. با توسعه جوامع انسانی و نیاز به فراهم آوردن بسترهایی برای بررسی و به اشتراک گذاری موضوعات مختلف، رویدادها و گردهمایی‌ها اهمیت بیشتری یافتند. پیچیدگی موضوعات و روابط اجتماعی نیز ضرورت ایجاد بسترهایی سازنده و موثر را دوچندان کرد. از همین رو، بسترهایی برای ایجاد تعاملات موثر شروع به شکل گرفتند کردند و اکنون ده‌ها نوع فضای تعاملی با رویکردها و اهداف مختلف شکل گرفته اند. همایش‌ها، گردهمایی‌ها، سمپوزیوم‌ها، نشست‌ها، فضاهای شبکه‌سازی و … امروزه با هدف ایجاد بستری سازنده، از جمله رایج‌ترین رویدادها محسوب می‌شوند.

از میان انواع رویدادها، سمپوزیوم به عنوان رویدادی تخصصی، با بررسی مسائل یک موضوع تخصصی (مانند مدیریت، جامعه‌شناسی، پزشکی و …) و گردهم‌آوردن متخصصان، سعی در حل مسائل تخصصی دارد. رویدادهایی که با بررسی موضوعات روز و همچنین مشارکت کردن متخصصان، می‌تواند دستاوردهای مهمی برای هر حوزه داشته باشد.

مهمترین ابعاد هر سمپوزیوم در سه دسته اصلی جای می‌گیرند:

  1. بررسی مهمترین مسائل

هر سمپوزیوم در هر حوزه ای که برگزار می‌شود، سعی در شناسایی و بررسی مهمترین مسائل روز دارد. شناسایی این مسائل از مهمترین کارهای برگزار کنندگان این رویداد است. در موضوعات تخصصی مانند اقتصاد و مدیریت، مسائل معمولا از میان اولویت‌های روز صنایع و فضای کسب و کار انتخاب می‌شوند. مسائلی که هر چه هوشمند‌تر انتخاب شوند، حمایت و متخصصان بیشتری را به خود جلب خواهد کرد و اثربخشی سمپوزیوم را بیشتر خواهد کرد.

 

  1. مشارکت متخصصان

هر سمپوزیوم با گردهم آوردن متخصصان هر حوزه سعی در ایجاد یک خرد جمعی برای بررسی مسائل دارد. هر چه متخصصان بیشتر و برجسته تری در سمپوزیوم شرکت کنند، اثربخشی آن را افزایش خواهند داد. در سمپوزیوم‌ها معمولا دو دسته متخصص مشارکت می‌کنند. متخصصانی که بیشتر در فضای کار درگیر هستند و متخصصانی که به صورت آکادمیک موضوع را مطالعه می‌کنند. برای ایجاد یک خرد جمعی حضور پر رنگ هر دو بخش بسیار حیاتی است و این مشارکت هر چه موثرتر باشد، سمپوزیوم به اهداف خود نزدیک‌تر خواهد شد.

 

  1. ایجاد بستری سازنده و موثر

برگزاری سمپوزیوم، برای ایجاد یک خرد جمعی، بدون در نظر گرفتن نحوه تعامل افراد میسر نخواهد شد. اینکه چگونه متخصصان مشارکت کنند و نحوه تعامل آنان چگونه باشد، در موفقیت و یا شکست سمپوزیوم مهمترین نقش را دارد. سمپوزیوم ها معمولا یک رویداد یک یا چند روزه هستند، که متخصصان در آن تجربیات و مطالعات خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. نحوه مدیریت این بستر مهمترین وظیفه برگزار کنندگان رویداد است.

 

اکنون سمپوزیوهای زیادی در تمامی دنیا و همگی با هدف بهبود اوضاع یک حوزه برگزار می‌شوند. از مهمترین آن‌ها، سمپوزیوم های با تمرکز بر موضوع مدیریت پروژه است که موسسه مدیریت پروژه (PMI) به صورت سالانه برگزار می‌کند. شرکت PMPiran نیز از سال 1390 سمپوزیوم مدیران پروژه را در ایران برگزار می‌کند. سمپوزیومی که به بررسی دغدغه‌های روز مدیران پروژه می‌پردازد.

 


PMPiran

PMP

مجموعه PMPiran با سال‌ها تجربه در حوزه آموزش و مشاوره مدیریت پروژه


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *