همه چیز درباره اهمیت مدیریت پروژه در صنعت نفت و گاز

در صنعت نفت و گاز، مدیریت پروژه رشته‌ای منحصر به فرد است و نیازمند مهارت، دانش و تجربه خاصی است. در مقایسه با سایر صنایع، مدیریت پروژه در بخش نفت و گاز دارای مزایای مشخصی است که آن را به…

PMPiran
7 دی 1401 دقیقه 0 دیدگاه

در صنعت نفت و گاز، مدیریت پروژه رشته‌ای منحصر به فرد است و نیازمند مهارت، دانش و تجربه خاصی است. در مقایسه با سایر صنایع، مدیریت پروژه در بخش نفت و گاز دارای مزایای مشخصی است که آن را به یک انتخاب شغلی جذاب برای کسانی که به دنبال مهاجرت به این حوزه از تخصص هستند تبدیل می‌کند.

مزایای منحصر به فرد مدیریت پروژه در صنعت نفت و گاز

شرکت‌های فعال در صنعت نفت و گاز می‌توانند از طیف گسترده‌ای از شیوه‌ها و فناوری‌های مدیریتی برای بهبود عملکرد پروژه استفاده کنند. از نظر ما، این سه مورد از منحصر به فردترین مزایای مدیریت پروژه در صنعت نفت و گاز است:

  1. پتانسیل جذب پاداش بالا در پروژه‌های مدیریت شده‌ی صنعت نفت و گاز

پروژه‌های مدیریت شده در صنعت نفت و گاز، اغلب شرکت‌هایی در مقیاس بزرگ، همراه با سرمایه‌گذاری‌های مالی قابل توجه هستند. این بدان معناست که در صورت موفقیت‌آمیز بودن، پتانسیل بیشتری برای پاداش‌های بالا وجود دارد – هم از نظر مالی و هم از نظر حرفه ای-. علاوه بر این، به دلیل ماهیت بسیار پیچیده این پروژه‌ها، نسبت به بسیاری از بخش‌های دیگر، به سطح بالاتری از درک فنی نیاز دارند که می‌تواند در عین حال چالش‌برانگیز باشد.

  1. دسترسی جهانی

دومین تفاوت کلیدی میان مدیریت پروژه در صنعت نفت و گاز در مقایسه با صنایع دیگر، دسترسی جهانی آن است. تیم‌های مدیریتی از کشورهای مختلف که بر روی یک پروژه کار می‌کنند، می‌توانند چالش‌های فرهنگی منحصر به ‌فردی را به همراه داشته باشند، که خود دیدگاه‌های متنوعی را نیز به همراه خواهند داشت که در صورت مدیریت صحیح توسط متخصصان با تجربه‌ای که بازارهای بین‌المللی و مقررات مرتبط با آن‌ها را درک می‌کنند، می‌تواند به طور کلی منجر به تصمیم‌گیری بهتر شود. علاوه بر این، دقت لازم باید در نظر گرفته شود، زیرا استانداردهای ایمنی در هنگام برخورد با چنین مواد یا فرآیندهای خطرناکی بسیار مهم هستند.

  1. اشتغال‌زایی حرفه‌ای و بلند مدت

در نهایت، عامل دیگری که در مورد مدیریت پروژه نفت و گاز در مقایسه با سایر صنایع قابل ذکر است، توانایی آن برای ارائه فرصت‌های پیشرفت شغلی طولانی مدت برای متخصصانی است که مایل به توسعه مهارت‌ها و تجربه‌های طولانی مدت هستند است، که می‌تواند منجر به موقعیت‌هایی با افزایش توانمندی‌های حقوقی و همچنین تداوم پیشرفت‌ها شود.

انجام پروژه در صنعت نفت و گاز

جنبه‌های مختلف مدیریت پروژه در صنعت نفت و گاز

به عنوان یک مدیر پروژه در صنعت نفت و گاز، احتمالاً با چالش‌های منحصر به فردی که همراه مدیریت پروژه‌ است آشنا هستید. از برخورد با بازارهای پر نوسان گرفته تا نظارت بر مقررات پیچیده، در راه‌اندازی موفقیت‌آمیز پروژه نفت و گاز نسبت به سایر صنایع، نکات بیشتری باید در نظر گرفته شود.

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های موفق مدیریت پروژه در صنعت نفت و گاز، درک تفاوت این عملیات با سایر صنایع است. به عنوان مثال، به دلیل ماهیت مقیاس بزرگ، بسیاری از شرکت‌های انرژی باید چندین ذی‌اثر را در تیم‌های مختلف مدیریت کنند و در عین حال از انطباق در یک محیط تنظیم شده اطمینان حاصل کنند – چیزی که همیشه در تلاش‌های غیر مرتبط با انرژی ضروری نیست.

علاوه بر این، از آنجایی که شرایط بازار به دلیل رویدادهای جهانی یا تغییرات در پویایی عرضه/تقاضا می‌تواند به سرعت تغییر کند، مدیریت ریسک موثر بسیار اهمیت دارد، تا در صورت بروز مشکلات غیر منتظره در طول مراحل اجرای ابتکاری خاص، برنامه‌های تولید یا بودجه‌ها به شدت مختل نشود.

همچنین، بر خلاف بسیاری از بخش‌های صنعتی سنتی که محصولات ممکن است خارج از محل تولید شوند و پس از تکمیل، مستقیماً به مشتریان ارسال شوند، شرکت‌های انرژی اغلب به پرسنلی در محل نیاز دارند که بتوانند از بهره‌برداری و نگهداری مناسب (O&M) در تمام مراحل توسعه تا زمانی که از رده خارج شود اطمینان حاصل کنند – به این معنی که نظارت و هماهنگی بیشتری در هر مرحله از مسیر مورد نیاز است-.

علاوه بر این، پروتکل‌های ایمنی هنگام کار در اطراف مواد خطرناک مانند مایعات قابل اشتعال، گازها و غیره بسیار حیاتی‌تر می‌شوند، بنابراین داشتن کارکنان آموزش‌دیده باید همیشه در اولویت قرار گیرد.

چه چیزی مدیریت پروژه در صنعت نفت و گاز را در مقایسه با سایر صنایع خاص می‌کند؟

در نهایت، آنچه که مدیریت پروژه در صنعت نفت و گاز را در مقایسه با سایرین خاص می‌کند، پیچیدگی آن است و توجه به این نکته که به متخصصان با تجربه‌ای نیاز دارد تا بتوانند خواسته‌های متعددی را به طور همزمان برآورده کنند و در عین حال نتایج دلخواهی را به موقع به مشتریان ارائه دهند.

با برنامه‌ریزی مناسب، مهارت‌های رهبری قوی همراه با پایگاه دانش فنی مرتبط با عملیات نفت و گاز، هر مدیر پروژه می‌تواند تیم خود را بدون توجه به موقعیتی که با آن روبرو می‌شود، به سمت موفقیت سوق دهد! مدیریت پروژه در صنعت نفت و گاز اغلب به دلیل اندازه، دامنه کار، ماهیت طولانی ‌مدت عملیات (که می‌تواند برای چندین دهه اجرا شود)، شرایط محیطی چالش برانگیز که باید در آن‌ها فعالیت کنند (مانند مناطق دریایی یا دورافتاده)  پیچیده هستند.

با توجه به نیاز به پروتکل‌های ایمنی گسترده بنابراین، مدیران پروژه‌ای که در این بخش کار می‌کنند باید مجموعه‌ای از قابلیت‌های فنی همراه با توانایی‌های رهبری قوی را دارا باشند.

مدیریت پروژه‌های نفتی

تمرکز بر کاهش ریسک در تمام مراحل چرخه عمر پروژه، از برنامه‌ریزی تا اجرا

و اما، یکی از تفاوت‌های کلیدی میان مدیریت پروژه در صنعت نفت و گاز در مقایسه با سایر صنایع، تمرکز بر کاهش ریسک در تمام مراحل چرخه عمر پروژه از برنامه‌ریزی تا اجرا است. این شامل توسعه طرح‌های اضطراری قوی است که خطرات بالقوه مرتبط با هر مرحله را همراه با استراتژی‌هایی برای کاهش آن‌ها (در صورت بروز در هنگام اجرا) شناسایی می‌کند. علاوه بر این، شامل اقدامات کنترل کیفی دقیقی نیز می‌شود که هدف آن حصول اطمینان از این است که همه محصولات قابل تحویل قبل از تایید برای استفاده یا توزیع بین سهامداران/مشتریان، مطابق با الزامات مشتری باشند.

یکی دیگر از جنبه های مهم ویژه این بخش، مربوط به کنترل هزینه (Cost control) است. به معنای بودجه‌بندی دقیق بر اساس برآوردهای دقیق و در عین حال نظارت دقیق بر مخارج در هر مرحله، به طوری که منابع بی مورد هدر نرود. به ویژه هنگامی که با اقلام با ارزش مانند مواد خام یا ماشین‌آلات سنگین مورد استفاده در طول فعالیت‌های ساخت و ساز و غیره سروکار داریم.

در نهایت، همچنین تاکید بیشتری بر موارد مربوط به رعایت مقررات وجود دارد، زیرا اکثر شرکت‌های نفت و گاز دارای مقررات سختگیرانه‌ای هستند که بر نحوه اجرای عملیات خود نظارت می‌کنند. هم در داخل و هم در خارج از کشور، بسته به اینکه این پروژه‌ها از نظر جغرافیایی در کجا انجام می‌شوند.

سخن پایانی

بی‌شک، مدیریت پروژه در صنعت نفت و گاز نیازمند رویکردهای متفاوتی نسبت به روش‌های به کار گرفته شده توسط متخصصان فعال در سایر بخش‌ها است. روش‌هایی که اگر به درستی انجام شود، می‌تواند پاداش‌های قابل توجهی را نه تنها از نظر مالی، بلکه مهمتر از آن، از نظر ایمنی نیز به همراه داشته باشد!


PMPiran

PMP

مجموعه PMPiran با سال‌ها تجربه در حوزه آموزش و مشاوره مدیریت پروژه


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *