مهارت‌های موردنیاز یک مدیرپروژه در سال 2020 چیست؟

5/5 - (1 امتیاز)

با استناد به گزارش موسسه مدیریت پروژه، تخمین زده می‌شود که تا سال 2020 در ایالات متحده بیش از 700،000 سمت شغلی برای مدیران پروژه وجود خواهد داشت، اما سوال اصلی اینجاست که کارفرمایان بدنبال چه کسانی هستند؟ شاید بسیاری…

PMPiran
9 اردیبهشت 1398 دقیقه 0 دیدگاه

با استناد به گزارش موسسه مدیریت پروژه، تخمین زده می‌شود که تا سال 2020 در ایالات متحده بیش از 700،000 سمت شغلی برای مدیران پروژه وجود خواهد داشت، اما سوال اصلی اینجاست که کارفرمایان بدنبال چه کسانی هستند؟

شاید بسیاری از افراد ویژگی‌هایی مانند مهارت‌های سازمانی خوب، مدیریت زمان موثر یا مجموعه‌ای از مهارت‌های فنی را برای یک مدیر پروژه ایده‌آل لیست کنند اما واقعیت این است که همه مهارت‌های مدیریت پروژه ارزش یکسانی ندارند. بنابراین، ما در این ارائه به بیان مهارت‌های ارزشمند مدیران پروژه از دید کارفرمایان می‌پردازیم:

  1. مهارت‌های فنی مدیریت پروژه

دانش فنی به عنوان یک مولفه کلیدی مورد نیاز ارزیابی می‌شود، مهارت‌های فنی عمدتا مبتنی بر فرآیند هستند و آموزش آن‌ها به افراد آسان‌تر از سایر مهارت‌ها است.

  1. توانایی رهبری

اگر چه مهارت‌های فنی ضروری هستند و مدیریت پروژه‌ها بدون آن‌ها بسیار مشکل می‌شود، اما مهارت‌های نرمی مانند توانایی‌ رهبری وجود دارد که بالاترین اولویت را برای کارفرمایان دارد. این مهارت شامل ویژگی‌های ارزش‌آفرینی مانند توانایی ایجاد یکپارچگی، الهام بخشی به کارکنان، صبوری و تعهد به کار، توانایی تصمیم‌گیری، مسئولیت‌پذیری، توانایی قدرت‌بخشی و ایجاد اعتماد بنفس در کارکنان، خلاقیت و… می‌باشد. طبق گزارش موسسه مدیریت پروژه، 66 درصد از سازمان‌ها، مهارت‌های رهبری را مهم‌ترین ویژگی در موفقیت پروژه‌ها عنوان کرده‌اند. اما آنچه جستجو را برای کارفرمایان دشوار می‌کند این حقیقت است که همه‌ مدیران پروژه در رهبری توانمند نیستند و اگر شما مدیر پروژه‌ای با این ویژگی باشید، تقاضای زیادی برای شما وجود خواهد داشت.

  1. ذهنیت استراتژیک

رهبران دارای این ویژگی، توانایی پیشروی دارند، هدف سازمان خود را به درستی درک کرده‌اند و قبل از رقبای خود دست بکار می‌شوند، آن‌ها به طور مستمر این سوال را از خود می‌پرسند، که امروز کسب و کار من به کدام جهت در حرکت است؟ شش ماه، یک سال و یا دو سال آینده در چه شرایطی خواهد بود؟ آن‌ها برنامه‌ریزی‌های خود را با دیدگاه استراتژیک انجام می‌دهند. در دنیای امروز به دلیل افزایش رقابت، تنها سازمان‌هایی که بازارهای آینده را به دقت پیش‌بینی کنند، زنده خواهند ماند.

  1. مهارت مدیریت تغییرات

تغيير، باثبات‌ترين مشخصه‌اي است كه می‌توان براي دنياي كنوني كسب وكار معرفي كرد. زمان‌هایی وجود دارد که سازمان شما نیاز به یک تطبیق ساده دارد و زمان‌هایی نیز هست که نیاز به تغییر اساسی و شکل‌گیری مجدد احساس می‌شود. در این مرحله نقش یک مدیر با توانایی مدیریت تغییرات برجسته خواهد شد، فردی که بتواند مدیریت تغییرات را بعنوان ابزار، فرایندها و شیوه‌های مدیریتی برای افراد در سازمان بطور دقیق تعریف کند و فرآیند مدیریت تغییرات را بطور یکپارچه و هدفمند پیاده سازی کند.

  1.  مهارتهای ارتباطی

مدیران پروژه باید ارتباطات مداوم و شفاف با ذینفعان کلیدی، در سطوح مختلف داشته باشند. این مهارت به طور بالقوه محیطی سرشار از اعتماد و انعطاف‌پذیری خلق می‌کند که راه را برای دستیابی به نتایج پروژه هموار می‌کند و اختلافات را به حداقل می‌رساند.

  1. توانایی تیم‌سازی و حل اختلاف

توانایی مدیر پروژه برای ایجاد یک تیم منسجم که بر اهداف پروژه متمرکز است، مهارتی حیاتی است. این کار همیشه ساده نیست، تیم‌ها اغلب درگیر می‌شوند و نتایج پروژه به خطر می‌افتد، یک مدیر باید بتواند چشم انداز، ماموریت و ارزش‌ها و اهداف سازمان را برای اعضای تیم خود بطور شفاف بیان کند و نقش‌ها و مسئولیت‌ها را مشخص کند، باید بتواند باعث ایجاد اعتماد و هم‌افزایی بین افراد شود، مهارت‌های شنیدن فعال و حل مسئله خلاقانه را به افراد آموزش دهد و باعث افزایش بهره‌وری و کارآیی تیم شود. یک مدیر باید دارای توانایی‌های حل اختلاف، تمرکز و صبر باشد تا در زمان بروز اختلافات، اعضا را مجددا به سمت یک تیم با عملکرد بالا هدایت کند.

  1. قابلیت انعطاف‌پذیری

هر کسی که تا به‌حال یک پروژه را مدیریت کرده باشد می‌داند که همیشه مسائلی وجود دارد که باعث استرس، ابهام و درگیری شود. کارفرمایان می‌خواهند مدیران پروژه  قابلیت سازگاری با تغییرات را داشته و هنگام بحران خونسرد و امیدوار باشند. این صفات بسیار ارزشمند هستند به ویژه هنگامی که نیاز به ایجاد آرامش در دیگران وجود داشته باشد، زیرا اکثر مردم در هنگام بحران دچار استرس و فروپاشی می‌شوند.

  1. مهارت تسهیل‌گری

ایجاد محیطی که تیم‌های پروژه و ذینفعان بتوانند به طور موثر با یکدیگر همکاری کنند، بدون چالش نخواهد بود. گاهی پیدا کردن یک مدیر پروژه که دارای مهارت تسهیل‌گری باشد مشکل است. خواسته کارفرمایان این است که مدیر پروژه بعنوان یک تسهیل‌گر عمل کند و درگیر سیاست‌ها، تعارض‌ها و مسائل جانبی نشود. یک تسهیل‌گر عالی می‌تواند به ما کمک کند که در محدوده زمانی پروژه باشیم و زمان‌های تحویل را از دست ندهیم.

  • جمع‌بندی

حقیقت این است که ما برای حفظ رقابت در دنیای حرفه‌ای، نباید تنها به انجام کارهای امروزماناکتفا کنیم بلکه باید برای آینده آماده شویم و دائما در حال کسب مهارت‌های گوناگون باشیم. در دنیای امروز اجرای پروژه‌ها به‌مراتب پیچیده‌تر شده‌اند و این روند در آینده نیز ادامه خواهد یافت. کارفرمایان در چشم انداز خود به دنبال مدیرانی هستند که با خلاقیت و ابتکار از اهداف تجاری کسب و کارشان حمایت کنند. پس در این میان ما باید خود را بعنوان مدیر پروژه‌ای با مهارت‌های ویژه و در عین حال تجربه و تخصص به جامعه حرفه‌ای معرفی کنیم.


PMPiran

PMP

مجموعه PMPiran با سال‌ها تجربه در حوزه آموزش و مشاوره مدیریت پروژه


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *