هشت مهارت برای سال 2020

وقتی به مدیران پروژه فکر می‌کنید، چه مهارت‌هایی به ذهن‌تان می‌آید؟ ممکن است خیلی‌ها بگویند مهارت‌های سازمان‌دهی، مدیریت موثر زمان یا مجموعه‌ای از مهارت‌های فنی مدیریت پروژه. اما آیا این خصوصیات، همان‌هایی هستند که سازمان‌های مختلف در آینده‌ای نزدیک به دنبال‌شان خواهند گشت؟ همه‌ی مدیران پروژه مثل هم نیستند و ارزش همه‌ی مهارت‌های مدیریت پروژه هم یکسان نیست.

PMPiran
12 اردیبهشت 1395 دقیقه 0 دیدگاه

وقتی به مدیران پروژه فکر می‌کنید، چه مهارت‌هایی به ذهن‌تان می‌آید؟ ممکن است خیلی‌ها بگویند مهارت‌های سازمان‌دهی، مدیریت موثر زمان یا مجموعه‌ای از مهارت‌های فنی مدیریت پروژه. اما آیا این خصوصیات، همان‌هایی هستند که سازمان‌های مختلف در آینده‌ای نزدیک به دنبال‌شان خواهند گشت؟ همه‌ی مدیران پروژه مثل هم نیستند و ارزش همه‌ی مهارت‌های مدیریت پروژه هم یکسان نیست.

براساس گزارشی که موسسه‌ مدیریت پروژه (PMI) منتشر کرده، تا سال 2020 حدود 700 هزار شغل جدید در حوزه‌ی مدیریت پروژه در آمریکا ایجاد خواهد شد. این شغل‌ها عموما در صنایع خدماتی، ساخت‌وساز، اطلاعات، نفت‌وگاز، مالی و بیمه، تولید و خدمات تجاری خواهند بود.

به عنوان یک مدیر پروژه، فکر می‌کنید مهارت‌های لازم برای اشتغال در این حوزه را دارید؟

گزارشی که توسط موسسه‌ مدیریت پروژه (PMI) و گروه اقتصادی اندرسون تهیه شده، نشان می‌دهد که در سال‌های گذشته 83 درصد از سازمان‌هایی که به دنبال اسخدام مدیران پروژه بوده‌اند، برای یافتن مهارت‌های مورد نیازشان به مشکل‌های کوچک و بزرگی برخورده‌اند و این مسئه، نتایج زیر را به دنبال داشته:

– پایین آمدن کیفیت (31 درصد)

– ناتوانی در ارائه‌ی نوآوری‌های جدید (29 درصد)

–  لغو یا به تعویق افتادن پروژه‌های راهبردی (27 درصد)

پس سازمان‌ها در نسل بعدی مدیران پروژه به دنبال کدام مهارت‌ها هستند؟

1- مهارت‌های فنی مدیریت پروژه

میان 3 مهارت که بالاترین میزان تقاضا را دارند، دانش فنی یکی از اجزای کلیدی‌ست که سازمان‌ها به دنبال آن هستند ولی نمی‌توانند پیدایش کنند. چون این مهارت‌های فنی عمدتا درمورد فرآیند انجام کار هستند، آموزش آن‌ها از سایر مهارت‌ها راحت‌تر است.

2- توانایی رهبری

با این‌که مهارت‌های فنی ضروری‌اند و بدون آن‌ها مدیریت هر پروژه‌ای سخت‌تر می‌شود، اما مهارت‌هایی مثل رهبری موثر در بالای لیست اولویت‌های سازمان‌ها قرار می‌گیرند. به گزارش PMI،  شصت و شش  66 درصد سازمان‌ها مهارت رهبری را به عنوان مهم‌ترین مهارت مدیران پروژه در نظر می‌گیرند. همه‌ی مدیران پروژه در این حوزه قوی نیستند و این باعث می‌شود که پیدا کردن آن برای سازمان‌ها سخت باشد. اگر مدیر پروژه‌ای هستید که این مهارت را دارد، احتمالا تقاضای بالایی برای مهارت‌های شما وجود خواهد داشت.

3- طرز فکر راهبردی و مدیریتی

اگر مهارت‌های استثنائی رهبری دارید و در عین حال می‌دانید که مدیریت پروژه چطور می‌تواند به راهبردهای کسب‌وکار کمک کند، احتمالا میان درصد کوچکی از مدیران پروژه هستید که تقاضای زیاد برای مهارت‌هایشان وجود خواهد داشت. سازمان‌ها این مهارت را یکی از 3 مهارت برتر “مدیریت پروژه‌ی نسل بعد” معرفی می‌کنند.

4- تخصص در مدیریت تغییر و توسعه‌ی سازمان

تغییر در کسب‌وکار امری ناگزیر است و همین‌طور در مدیریت پروژه. وقتی از Tony Kirschner که یکی از شرکای شرکت Davies Park Executive Search است، پرسیده شد که مشتریان شرکت‌اش بیش‌تر دنبال چه مهارتی در مدیران پروژه هستند، گفت: «اخیرا مشتریان ما تمایل بیش‌تری به ترکیب مدیریت تغییر و توسعه‌ی سازمان در عملکرد مدیریت پروژه دارند. آن‌ها دنبال مدیران پروژه‌ای هستند که فقط جلوی کارهای انجام‌شده را تیک نمی‌زنند و می‌توانند رویکرد یک‌پارچه‌تری در مدیریت پروژه‌ها و تغییرات سازمانی ارائه کنند.»

5- توانایی‌های ارتباطاتی سطح بالا

برای اطمینان از موفقیت پروژه‌ها، مهم است که مدیران پروژه، خطوط ارتباطی روشن و مداومی را برای ارتباط با ذی‌نفعان در سطوح مختلف و گروه‌های متفاوتی که از عملکرد سازمان تاثیر می‌پذیرند، به کار گیرند و بقیه را هم به استفاده از آن‌ها تشویق کنند. این حرکت می‌تواند یک محیط پر از اعتماد و حس درگیر بودن در کارها ایجاد کرده و راه را برای به دست آمدن نتایج موفقیت‌آمیز از پروژه‌ها هموار کند. بدون توانایی‌های موثر ارتباط شفاهی و کتبی، مدیران پروژه یک عنصر حیاتی را ندارند که می‌تواند به راحتی یک پروژه را به خطر بیندازد.

6- توانایی ساختن تیم و حل اختلاف

توانایی یک مدیر پروژه برای ساختن تیمی هماهنگ که بتواند روی رسیدن به اهداف پروژه متمرکز شود، امری حیاتی‌ست. این کار، همیشه آسان نیست و تیم‌ها معمولا دچار تعارض و اختلاف می‌شوند و پروژه را به خطر می‌اندازند. یک رهبر مردم‌مدار لازم است که توانایی حل اختلافات و تمرکز و صبر لازم برای هدایت دوباره‌ی اعضا به سمت یک تیم با عملکرد مناسب را داشته باشد.

7- قابلیت سازگاری و محکم بودن

هرکسی که تا به حال پروژه‌ای را مدیریت کرده، می‌داند که همیشه مشکلاتی وجود دارند که اضطراب و ابهام و تعارض به وجود می‌آورند. سازمان‌ها مدیری را می‌خواهند که بتوانند روی او حساب کنند، که بتواند با تغییرات مختلف سازگار شود و در بحران‌ها و مواقع عدم‌اطمینان، محکم باشد. این خصوصیات به‌خصوص در زمانی باارزش هستند که به آرام بودن دیگران نیاز هست چون اکثر افراد در مواجهه با بحران یا عدم‌اطمینان، دچار تقلا می‌شوند.

8- مهارت‌های تسهیل‌گری

ساختن محیطی که تیم‌های پروژه‌ها و ذی‌نفعان بتوانند در آن باهم به تشریک مساعی بپردازند، همیشه آسان و بدون استرس نیست. پیدا کردن مدیر پروژه‌ای که توانایی تسهیل‌گری مناسبی داشته باشد، کار آسانی نیست. سازمان‌ها می‌خواهند بدانند که تسهیل‌گری را استخدام کرده‌اند که می‌تواند روی خروجی‌های پروژه تمرکز کند و در سیاست‌کاری‌ها، نیت‌های مختلف افراد و مشکلات جانبی ایجادشده در جلسات تیمی غرق نشود. داشتن یک تسهیل‌گر حرفه‌ای می‌تواند فرق میان ماندن در محدوده‌ی پروژه و از دست دادن کامل موعدهای انجام و نقاط پیش‌رفت مشخص‌شده برای آن باشد.

اجرای موثر پروژه‌ها پیچیده‌تر شده و در آینده هم پیچیده‌تر خواهد شد. بنابراین، منطقی به نظر می‌رسد که تقاضا برای مدیران پروژه‌ای که این مهارت‌ها را در کنار آموزش‌های مدیریت پروژه و تجربه دارند، بیش‌تر و بیش‌تر خواهد شد.سازمان‌ها به دنبال این مدیران پروژه خواهند بود تا پروژه‌های راهبردی برای رسیدن به اهداف تجاری‌شان را مدیریت کنند. به عنوان یک مدیر پروژه، از خودتان بپرسید که آیا مهارت‌هایی که سازمان‌ها به دنبال‌شان خواهند بود را دارید یا خیر.

منبع: CIO


PMPiran

PMP

مجموعه PMPiran با سال‌ها تجربه در حوزه آموزش و مشاوره مدیریت پروژه


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *