گزارش هفتمین سمپوزیوم مدیران حرفه‌ای پروژه

5/5 - (2 امتیاز)

هفتمین سمپوزیوم مدیران حرفه‌ای به مناسبت بزرگداشت روز جهانی مدیریت پروژه، در تاریخ 20 آبان در پژوهشکده نیرو با حضور صدها مدیر حرفه‌ای پروژه برگزار گردید. 22 سخنران، مطالب خود را در دو سالن خلیج فارس و فردوسی بصورت هم‌زمان…

PMPiran
23 آبان 1398 دقیقه 0 دیدگاه

هفتمین سمپوزیوم مدیران حرفه‌ای به مناسبت بزرگداشت روز جهانی مدیریت پروژه، در تاریخ 20 آبان در پژوهشکده نیرو با حضور صدها مدیر حرفه‌ای پروژه برگزار گردید. 22 سخنران، مطالب خود را در دو سالن خلیج فارس و فردوسی بصورت هم‌زمان ارائه دادند که در ادامه خلاصه‌ای از ارائه هر سخنران و وقایع مهم سمپوزیوم را بیان خواهیم کرد.

افتتاحیه هفتمین سمپوزیوم مدیران حرفه‌ای پروژه

پذیرش شرکت‌کنندگان در ساعت 7:30 آغاز و تا ساعت 8:30 سالن‌ها مملو از حضور مدیران و علاقمندان حوزه مدیریت پروژه گردید. سمپوزیوم با پخش سرود جمهوری اسلامی و تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید بصورت رسمی آغاز گشت.

مجری محترم سمپوزیوم، آقای امیرعلی عبدالمحمدی بر روی سن حاضر شده و ضمن خوشامدگویی به شرکت کنندگان محترم، از سرکار خانم آرزو گودرزوی، دبیر هفتمین سمپوزیوم مدیران حرفه‌ای پروژه دعوت کردند تا پشت تریبون حاضر شوند.

جناب آقای عبدالمحمدی در افتتاحیه هفتمین سمپوزیوم مدیران حرفه‌ای پروژه

ایشان که در حال حاضر رییس هیئت مدیره شرکت راهبران سیستم رستاک هستند، در سخنان خود به تشریح محورهای سمپوزیوم هفتم پرداختند که شامل: شایستگی‌های رفتاری در مدیریت پروژه، تازه‌های مدیریت پروژه، طرح و سبد پروژه، تفکر استراتژیک و مدیریت کسب و کار در پروژه می‌باشد.

در ادامه نیز از شرکت‌های پایدار پی سازه، رستاک پویا، مس ایران، هیربدان و ویستا فراز بعنوان حامیان اصلی هفتمین سمپوزیوم مدیران حرفه‌ای پروژه یاد کردند.

سرکار خانم آرزو گودرزی دبیر سمپوزیوم

پس از آن، اولین سخنران، جناب آقای مهندس سید محمدحسن موسوی بر روی صحنه حاضر شدند، ایشان که در حال حاضر عضو هیات مدیره شرکت PMPiran و مدیر دپارتمان مشاوره می‌باشند، در سخنرانی خود پیرامون موضوع “آسیب‌های اجتماعی پروژه” به بررسی پیامدهای پروژه، جایگاه مسئولیت اجتماعی در استاندارد PMBOK ، فازهای ارزیابی اثر اجتماعی پروژه‌ها و جایگاه مسئولیت اجتماعی در سازمان‌ها پرداختند.

ارائه جناب آقای مهندس موسوی عضو هیات مدیره شرکت PMPiran و مدیر دپارتمان مشاوره

در ادامه جناب آقای غلامرضا صفاکیش نایب رئیس انجمن بین‌المللی مدیریت پروژه IPMA بعنوان دومین سخنران سمپوزیوم ارائه خود را با عنوان جذاب “دستت را به من بده” آغاز کردند.

ایشان در ارائه خود موضوع اعتماد در پروژه‌ها را مطرح نمودند و تاخیر در تاریخ اختتام توافق شده را یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش اعتماد برشمردند، در انتها نیز پیشنهاداتی در راستای اعتمادسازی هر چه بیشتر در پروژه‌ها ارائه دادند و با جمله “مراقب دینامیک اعتماد در پروژه‌ها باشید!”  به سخنرانی خود پایان دادند.

ارائه جناب آقای صفاکیش در هفتمین سمپوزیوم مدیران حرفه‌ای پروژه

هم زمان با ارئه جناب مهندس صفاکیش، مراسم افتتاحیه در سالن فردوسی برگزار گردید.

پس از مراسم افتتاحیه با سخنان خانم الناز صالحی به عنوان مجری، مراسم آغاز شد.

خانم الناز صالحی مجری سالن جانبی در هفتمین سمپوزیوم مدیران حرفه‌ای پروژه

نخستین ارائه را جناب آقای مهندس پژمان مقبل زاده که به مدت 4 سال مدیر ارشد دفتر مدیریت پروژه‌های انفورماتیک ایرانسل بوده‌اند، با موضوع “تجربه مدیریت پروژه و طرح در برنامه تحول دیجیتال شرکت ایرانسل” آغاز کردند و در طول آن به بیان فرآیندهایی که دفتر مدیریت پروژه و طرح ایرانسل طی کرده است تا بتواند طرح تحول دیجیتال و چابک‌سازی را در شرکت پیاده سازد پرداختند.

در این ارائه راهکارهای اجرا شده در 4 بخش ابزارها و تکنیک‌ها، پرسنل و ذینفعان، فرآیندها و ساختار عنوان و در انتها نیز نقشه راه پیشنهادی توسط ایشان تشریح گردید.

ارائه جناب آقای مهندس مقبل زاده در سالن جانبی سمپوزیوم

در سالن اصلی، جناب آقای فرشید گلزاده کرمانی، سخنرانی خود با موضوع “مدیریت پروژه‌های تغییر، تقابل تحول و کارایی” را با بیان یکی از تجربیات خود در سازمانی که در آستانه ورشکستی بوده است آغاز کرد و موانع تغییرات و تحول را بیان نمودند.

ایشان مهم‌ترین مانع را آدم‌های خوب برشمردند. ایشان معتقدند که داشتن آرمان و آرزو و شوق و اشتیاق بهترین راهکار برای برای دستیابی به تحول و کارآیی است.

ارائه آقای مهندس گلزاده کرمانی با موضوع پروژه‌های تغییر؛ تقابل تحول و بهره وری

پس از ارائه 4 سخنرانی در سالن اصلی و یک سخنرانی در سالن جانبی وقت استراحت اول در ساعت 10:05 و  به مدت 30 دقیقه، آغاز گردید.

در این فرصت شرکت‌کنندگان به غرفه‌های موجود در نمایشگاه مراجعه کرده و توانستند اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کنند.

غرفه‌های رادیو پروژه، PMPiran، انجمن مدیریت پروژه ایران، گروه رستاک، هیربدان و انجمن اتیسم ایران در هفتمین سمپوزیوم مدیران پروژه حضور داشتند. علاوه‌بر این زمان‌های استراحت می‌تواند فرصتی فوق العاده برای تعامل و شبکه‌سازی علاقمندان و مدیران حرفه‌ای پروژه باشد.

حضور غرفه PMPiran در نمایشگاه هفتمین سمپوزیوم مدیران حرفه‌ای پروژه که با استقبال عالی روبرو شد

پس از زمان استراحت، در سالن اصلی، جناب آقای مهندس سعید مقدسی، رئیس هیات مدیره شرکت PMPiran در رابطه با موضوع ” آنچه از قراردادهای اجایل باید بدانیم” سخنرانی کردند.

ایشان معتقدند که ما به قراردادها برای کاهش ریسک‌های پروژه احتیاج داریم، در همین راستا  نیز به تشریح ویژگی‌های یک قرارداد خوب و مقایسه مدیریت سنتی و چابک پرداختند.

ارائه جناب آقای مهندس مقدسی در ارتباط با مدیریت پروژه چابک

در همین زمان در سالن فردوسی سرکار خانم مهندس مومن، دستیار فنی معاون وزیر راه و شهرسازی، پیرامون موضوع “شبکه سازی و ارتباطات موثر” سخنرانی خود را آغاز کردند.

ایشان طی ارائه خود بیان نمودند که شبكه سازي و ایجاد ارتباطات موثر يكي از مهمترين ابزارها براي دريافت اطلاعات است كه بي ترديد اهميت اين موضوع در تمامي حوزه‌ها به ويژه مديريت پروژه بر كسي پوسيده نيست، توانايي ايجاد و توسعه شبكه نگهداشت و بهره‌برداري از شبكه‌هاي ارتباطي نیز از محورهای اصلی سخنرانی ایشان بود.

سرکار خانم مومن با موضوع شبکه سازی و ارتباطات در هفتمین سمپوزیوم مدیران حرفه‌ای پروژه

در سالن اصلی، جناب آقای دکتر مجید پرچمی، مدیر پروژه تدوین ضوابط EPC مهندسی ارزش در مرحله ساخت و PPP سازمان مدیریت، در ارائه خود با موضوع “داوری یا دادگاه” با بیان تجربه خود در یکی از پروژه‌ها، به شرح قرارداد، مسیر طی شده و فرآیند رسیدگی به ادعا در دادگاه پرداختند و در ادامه به 4 پرسش اصلی پاسخ دادند:

  • چرا دادگاه کارشناسی را تجدید می کند؟
  • چرا کارشناسان در مدت طولانی نظر می‌دهند؟
  • چرا رای کارشناسان تفاوت زیاد دارد؟
  • برای بررسی پرونده و اظهار نظر کارشناسی چه مدت زمان نیاز است؟

ایشان آخرین مطالب خود را به توضیح شیوه‌های حل اختلاف جایگزین دادگاه مانند کمیته حل اختلاف و داوری اختصاص دادند..

جناب آقای پرچمی در حال ارائه موضوعات خود در سمپوزیوم

در همین زمان نیز در سالن جانبی، آقایان مهندس مهدی خیری، مدیرعامل شرکت ویستا فراز بام و جناب آقای مهندس مهدی مسعودی، مترجم استاندارد ایزو 19650 در زمینه مدل‌سازی اطلاعات ساختمان، بصورت مشترک در مورد “ابر اتاق پروژه” سخنرانی کردند.

آن‌ها در این ارائه به بیان مشکلات پروژه‌ها و نحوه پیدایش مفهوم اتاق بزرگ پروژه پرداختند، مشخصات و مزایای آن را تشریح نمودند و در مورد هماهنگی و یکپارچگی درBIM  صحبت کردند. آن‌ها بر این باورند که استفاده از این سیستم منتج به رضایت تمامی ذی‌نفعان خواهد شد.

ابر اتاق پروژه موضوع ارائه آقای مهندس مسعودی و آقای مهندس خیری

در سالن اصلی پژوهشکده نیرو، جناب آقای مهندس مجید کیانپور بر روی صحنه آمده و سخنرانی خود را با موضوع “رهبری تحول دیجیتال” آغاز نمودند.

ایشان معتقدند که رهبری در طول زمان معنادار می‌شود و در همین راستا به بیان تغییرات در دوران دیجیتال پرداختند و در بخش اصلی سخنرانی خود مفهوم چابکی و جایگاه آن در سازمان و اهمیتش در رهبری تحول دیجیتال را تشریح نمودند.

ارائه جناب آقای مهندس کیانپور را با موضوع "رهبری تحول دیجیتال"

در همین زمان و بصورت موازی نیز در سالن جانبی جناب آقای مهندس حسین رادمهر، قائم مقام مدير كنسرسيوم طرح فاز ١٤پارس جنوبي و دارای مدرک DBA از دانشگاه ليسبون پرتغال، در زمینه “مدیریت پایداری پروژه،  پارادایم جدید یا یک اصل فراموش شده ؟” سخنرانی کردند.

ایشان ابعاد اصلی پایداری در مدیریت پروژه را بیان کردند و مدیریت پایداری در پروژه را اینگونه تعریف نمودند:” برنامه ریزی، نظارت و کنترل فرآیندهای تحویل و پشتیبانی پروژه با درنظر داشتن جنبه‌های زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی چرخه حیات منابع پروژه، فرآیندها، دستاوردها و اثرات که با توجه به تحقق منافع ذینفعان حاصل شده و می بایست در یک فضای شفاف، منصفانه و اخلاقی و با مشارکت فعالانه ذینفعان انجام پذیرد.” و در ادامه به بیان پارادایم‌های مدیریت پروژه و جایگاه مبحث پایداری در استانداردها و مراجع مدیریت پروژه دنیا از جمله، PMBOK 6th Revision, PMI PM standard , Agile practice guide, PMBOK Construction Extension  پرداختند.

جناب آقای مهندس رادمهر در سمپوریوم مدیران حرفه‌ای پروژه

در سالن اصلی، جناب آقای دکتر سیامک حاجی یخچالی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و موسسه تحقیقات رهنمود النا، سخنرانی خود را با موضوع “فرد یا سازمان” آغاز کردند.

ایشان با بیان داستانی از زندگی مایکل شوماخر و ماشین‌های مسابقه او، ذهن مخاطب خود را به‌منظور به تصویر کشیدن رابطه دو سویه فرد و سازمان آماده کردند و بیان نمودند که برای موفقیت نیازمند افراد شایسته در کنار شایستگی سیستمی هستیم. در ادامه نیز به تعریف شایستگی پرداختند و روش‌های شایسته‌سازی افراد را تشریح کردند.

جناب آقای مهندس حاجی یخچالی عضو هیات علمی دانشگاه تهران و موسسه تحقیقات رهنمود النا

پس از زمان استراحت دوم، در ساعت 13:30 ، جناب آقای مهندس مهدی معین، مدیر عامل شرکت PMPiran، در سالن اصلی، پیرامون موضوع ” ارزیابی و معجزه فیدبک” سخنرانی کردند.

ایشان با شرح تجربه خود در یکی از پروژه‌های گذشته‌شان، ذهن مخاطبان را برای ادامه صحبت خود آماده کردند. به گفته ایشان افراد و تعاملات بالاتر از فرآیندها و ابزارها قرار می‌گیرند، در همین راستا به شرح ویژگی‌های یک تیم تاثیرگذار، محیط عالی برای کار مدل ارتباطی صحیح پرداختند و در بخش اصلی سخنرانی خود روش فیدبک 360 درجه را بعنوان یکی از بهترین روش‌های جمع‌آوری بازخورد توصیف نمودند.

در انتها نیز با ارائه هشتگی از مخاطبان درخواست کردند تا بازخوردها و نظرات خود را در شبکه‌های اجتماعی را با این هشتگ #بازخورد_مستمر_رشد_فرهنگی و  #continuous_feedback_cultural_growth منتشر نمایند.

جناب آقای مهندس معین مدیرعامل شرکت PMPiran با موضوع ارائه "ارزیابی و معجزه فیدبک (بازخورد) در هفتمین سمپوزیوم مدیران حرفه‌ای پروژه

موازی با سخنرانی جناب آقای مهندس مهدی معین، در سالن فردوسی نیز جناب آقای مهندس دامون میرهاشمی، جانشین مدیر سایت در شرکت اویک و مدیر پروژه در بخش نفت و گاز شرکت زیمنس، سخنرانی خود را با عنوان “مدیریت اطلاعات پروژه، رمز موفقیت” آغاز کردند.

ایشان در ارائه خود به مبحث پیش‌بینی ریسک‌ها و مواردی از جمله: محدویت زمان، همپوشانی فازهای پروژه، مولتی دیسیپلین بودن پروژه، تعدد ذینفعان و حجم بالای تعارضات، گزارشات پیچیده، تغییرات پرداختند و از تدوین و استقرار سیستم مدیریت اطلاعات به عنوان پاسخی مناسب برای این ریسک‌ها یاد کردند و در همین راستا گام‌های ایجاد سیستم مدیریت اطلاعات را بیان نمودند که شامل، تدوین فلسفه مدیریت اطلاعات، تعیین فرمت‌ها ,گردش کار و متولیان، استقرار سیستم مدیریت اطلاعات است.

در پایان نیز از کاهش ریسک‌ها، اتمام مطابق برنامه و ارتقا دانش فردی و سازمانی بعنوان دستاوردهای استقرار سیستم مدیریت اطلاعات یاد کردند.

ارائه جناب آقای مهندس دامون میرهاشمی با عنوان مدیریت اطلاعات پروژه، رمز موفقیت

در سالن اصلی، جناب آقای مهندس علی واحدی دیز، مدیرعامل شرکت راهبران سیستم رستاک، سخنرانی خود را با موضوع “هنر اقناع” ارائه کردند، ایشان 5 سبک تصمیم‌گیری مدیران و ویژگی‌های هر کدام و نحوه تعامل کارآمد با آنان را تشریح نمودند.

جناب آقای مهندس واحدی در هفتمین سمپوزیوم مدیران حرفه‌ای پروژه

در سالن جانبی نیز  جناب آقای مهندس مهران خلیل نژادی، مدیر ریسک و مدیر پروژه در شرکت مهندسین مشاور چگالِش، پشت تریبون قرار گرفتند و سخنرانی خود را با عنوان “بازی‌سازی در مدیریت ریسک” آغاز کردند. ایشان بر این باورند که مفهوم خلاقیت در طول زمان تغییر کرده است و تبدیل مراحل تولید به یک بازی می‌تواند راهکاری خلاقانه باشد.

ایشان پس از بیان مراحل مدیریت ریسک، تاکید کردند که مراحل شناسایی ریسک و برنامه‌ریزی پاسخ به آن نیاز به خلاقیت بیشتری دارند و از تکنیک‌های Role Playing Game, Post Mortem Analysis , Reverse Thinking به‌عنوان تکنیک‌های قابل توجه یاد کردند.

جناب آقای مهندس مهران خلیل نژادی در هفتمین سمپوزیوم مدیران حرفه‌ای پروژه

در سالن اصلی جناب آقای مهندس روزبه کتب زاده، عضو شرکت راهبران سیستم رستاک، در سخنرانی خود با موضوع “وسوسه افتتاح” به این سوال که چرا دچار وسوسه افتتاح می‌شویم، پاسخ دادند.

ایشان طی ارائه خود از مواردی مانند تضاد منافع و تاثیرات آن، رویکرد اشتباه در تصمیم گیری برای افتتاح، رهبر قهرمان در مقابل رهبر خدمتگزار، خطای تایید جمعی، ناتوانی مهندسین در اقناع مدیران و محرک‌های بیرونی از جمله فرهنگ شتاب بیش از حد و پیامدها، فرهنگ مدیریتی در مقابل تفکر مهندسی، جعل اطلاعات و انکار واقعیت، جشن زود هنگام پیروزی، یاد کردند.

جناب آقای مهندس روزبه کتب زاده در هفتمین سمپوزیوم مدیران حرفه‌ای پروژه

هم‌زمان و بصورت موازی در سالن فردوسی، جناب آقای مهندس علی فلاح پور، مدرس و مشاور در حوزه مدیریت پروژه و دارای مدارک حرفه ای PMP، ،PBA، SP از انجمن مدیریت پروژه آمریکا، سخنرانی خود را با موضوع “چرا مدیران تصمیم های بد میگیرند؟” ارائه دادند.

ایشان در این سخنرانی در مورد مهارت تصمیم‌گیری صحبت کردند و به تشریح گام‌های تصمیم‌گیری صحیح پرداختند و سخنان خود را با جمله ” به عنوان یک مدیر پروژه: سبک خودتان را پیدا کنید.” به پایان رساندند.

جناب آقای مهندس فلاح پور با موضوع "چرا مدیران تصمیمات بد می‌گیرند" در هفتمین سمپوزیوم مدیران حرفه‌ای پروژه

در سالن اصلی هفتمین سمپوزیوم مدیران حرفه‌ای پروژه اما، جناب آقای مهندس مهدی ولایتی مدیر پروژه حوزه‌های نفت و گاز، با موضوع سخنرانی “منِ قصه گو” بر روی صحنه حاضر شدند.

ایشان در ابتدای ارائه خود با بیانی جذاب، روایت شاهنامه را تعریف و فرآیندهای این قصه را توصیف کردند و در ادامه خاطر نشان کردند که داستان هر مدیر پروژه نیز از همین فرآیندها تبعیت می‌کند.

ایشان طی سخنرانی خود به بیان تاثیر قصه بر ذهن و قصه ‌گویی در مدیریت ارتباطات پروژه پرداختند و صحبت‌های خود را با توصیه‌هایی در این زمینه به پایان رساندند.

"دستت را به من بده" موضوع جالب آقای مهندس مهدی ولایتی در هفتمین سمپوزیوم مدیران حرفه‌ای پروژه

هم زمان، سرکار خانم مهندس آذین روحی، ارزیاب جایزه ملی مدیریت پروژه و دارنده گواهینامه‌های PMP و PRINCE2  بعنوان آخرین سخنران در سالن فردوسی، ارائه خود را با موضوع “فرهنگ سازمان ساختنی است نه اتفاقی!” آغاز کردند.

ایشان در ارائه خود به تشریح فرهنگ سازمانی و عناصر تشکیل دهنده آن پرداختند و در ادامه نیز روش‌های ارزیابی فرهنگ سازمانی را مطرح نمودند.

سرکار خانم مهندس روحی در سالن جانبی سمپوزیوم

پس از زمان استراحت سوم  در ساعت 15:40 آخرین سخنرانی هفتمین سمپوزیوم مدیران حرفه‌ای پروژه، در سالن اصلی توسط آقای دکتر عرفان لاجوردی با موضوع “ریسک‌های قرارداد آفرین” ارائه گردید، ایشان به توضیح انوع استانداردهای قراردادهای پیمانکاری، ریسک‌های تولید و تولید تجاری، قراردادهای امتیازی، قراردادهای اجاره و ریسک‌های قراردادهای پیمانکاری پرداختند.

آقای دکتر لاجوردی در هفتمین سمپوزیوم مدیران حرفه‌ای پروژه

با اتمام سخنرانی‌ها، پنل درس‌آموخته‌ها باحضور جناب آقای مهندس محمدرضا قاسمی طوسی، جناب آقای مهندس حسین خلج، مدیرپروژه پالایشگاه فاز 13 پارس جنوبی و مدیر مهندسی پالایشگاه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی، جناب آقای مهندس حمید سلطان محمد، ارزیاب 3 دوره جایزه ملی مدیریت پروژه ایران و جناب آقای مهندس مهدی ولایتی، مدیر پروژه در حوزه نفت و گاز با موضوع درس‌آموخته‌های طلایی مدیران حرفه‌ای پروژه برگزار گردید.

از جمله درس آموخته‌های عنوان شده در پنل شامل موارد زیر است:

  • خوانش سند محدوده پروژه با اعضای تیم در ابتدای پروژه
  • در پایان پروژه قراردادهای گذشته و جاری بسته شوند، تحویل های موقت انجام شود و تضمین ها آزاد شوند
  • شفاف سازی محدوده کاری
  • در منشور پروژه و بیانیه پروژه و سپس ساختار شکست کار و دیکشنری ساختار شکست کار
  • مدیریت تغییرات مناسب در پروژه

پنل درس آموخته‌های طلایی مدیران پروژه

پس از پایان پنل نیز مجری محترم بر روی صحنه حاضر شده و از آقایان مهندس نصرالله‌پور، مهدی معین، علی واحدی، محمدحسن موسوی و خانم مهندس آرزو گودرزی دعوت به‌عمل آورد تا بر روی سن آمده و از حامیان هفتمین سمپوزیوم مدیران حرفه‌ای پروژه، تقدیر به‌عمل آورند. در ادامه نیز از تمامی سخنرانان و عزیزانی که در برگزاری مراسم همکاری داشتند قدردانی گردید.

تقدیر و تشکر از حامیان سمپوزیوم

تقدیر و تشکر از حامیان و اساتید هفتمین سمپوزیوم مدیران حرفه‌ای پروژههفتمین سمپوزیوم مدیران حرفه‌ای پروژه

در انتها نیز به رسم همیشگی سمپوزیوم‌ها، از تمامی شرکت کنندگان خواسته شد تا بر روی سن آمده و عکس یادگاری بگیرند.

عکس دسته جمعی از تمام حضار در هفتمین سمپوزیوم مدیران حرفه‌ای پروژه

مشتاق دیدار شما در سمپوزیوم هشتم مدیران حرفه‌ای پروژه هستیم.


PMPiran

PMP

مجموعه PMPiran با سال‌ها تجربه در حوزه آموزش و مشاوره مدیریت پروژه


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *