میزان پیش‌رفت پروژه چه‌گونه اندازه‌گیری می‌شود؟

یکی از وظایف اصلی مدیر پروژه، ارزیابی و اندازه‌گیری وضعیت کارهاست. او باید تمام اجزای پروژه را طبق برنامه‌ریزی جلو ببرد. به بیان دیگر، باید میزان پیش‌رفت پروژه را اندازه‌گیری کند تا مطمئن شود که همه چیز طبق برنامه پیش می‌رود و امکان تحویل هر بخش از پروژه در زمان تعیین‌شده وجود دارد. اما ارزیابی پروژه چه‌طور انجام می‌شود؟

PMPiran
29 آذر 1396 دقیقه 1 دیدگاه

یکی از وظایف اصلی مدیر پروژه، ارزیابی و اندازه‌گیری وضعیت کارهاست. او باید تمام اجزای پروژه را طبق برنامه‌ریزی جلو ببرد. به بیان دیگر، باید میزان پیش‌رفت پروژه را اندازه‌گیری کند تا مطمئن شود که همه چیز طبق برنامه پیش می‌رود و امکان تحویل هر بخش از پروژه در زمان تعیین‌شده وجود دارد. اما ارزیابی پروژه چه‌طور انجام می‌شود؟

در ادامه سه روش معمول اندازه‌گیری میزان پیشرفت آمده است؛

روش اول: براساس درصد تکمیل‌شده (percent complete)

معمول‌ترین روش، بررسی کارهای انجام‌شده و تطبیق آن با برنامه‌ی پروژه برای به دست آوردن درصد تکمیل‌شده است. طبیعتا پروژه‌ی کامل، 100 درصد است و در ابتدای اجرا در 0 درصد هستید. پس از آغاز فرآیند اجرایی باید هر هفته این درصد را به دست آورید و از پیش‌رفت پروژه طبق برنامه مطمئن شوید.

اگر از یک نرم‌افزار مدیریت پروژه استفاده کنید، همیشه درصد پیش‌رفت پروژه از ابتدا را براساس کارهای تمام‌شده در اختیار خواهید داشت و فقط باید روند پیش‌رفت هرکدام از کارهای نیمه‌تمام را پی‌گیری کنید.

عدد مربوط به درصد کارهای انجام‌شده از ابتدا معمولا رو به بالا حرکت می‌کند اما گاهی اوقات ممکن است برنامه‌ی پروژه عوض شود و کارهای جدیدی به فرآیند اجرا اضافه شوند. در این حالت، ممکن است شاهد کاهش درصد پیش‌رفت پروژه هم باشید.

درصد پیش‌رفت پروژه همیشه با زمان‌بندی هماهنگ نیست. مثلا ممکن است 50 درصد کارها انجام شده باشند اما از طول اجرای پروژه بیش‌تر یا کم‌تر از نصف باقی مانده باشد. این حالت وقتی اتفاق می‌افتد که زمان لازم برای اجرای کارها یکسان نباشد. مثلا حالتی را در نظر بگیرید که در یک پروژه کارهایی که زمان کم‌تری برای انجام‌شان لازم بوده، تمام شده‌اند و حالا باید به سمت انجام کارهای سنگین‌تر و بزرگ‌تر رفت که زمان بیش‌تری هم می‌خواهند.

همین مسئله باعث می‌شود که سنجش پروژه براساس درصد تکمیل‌شده همیشه قابل اتکا نباشد.

 

روش دوم: براساس نقاط عطف پروژه (milestones)

نقاط عطف پروژه، رویدادهای مهم در طول فرآیند اجرا هستند. رویدادهایی مثل تحویل بخشی از پروژه و آخرین مهلت انجام یک کار خاص (ددلاین) از نقاط عطف پروژه محسوب می‌شوند.

در این روش، زمان رسیدن به هرکدام از نقاط عطف با برنامه‌ی کلی پروژه تطبیق داده می‌شود تا میزان پیش‌رفت پروژه به دست بیاید. مثلا وقتی از اتمام فاز اول یک پروژه می‌گوییم، آن را براساس نقاط عطف سنجیده‌ایم.

 

روش سوم: براساس زمان (time tracking)

اگر در پروژه‌ی شما کارهایی وجود دارند که باید مدت‌زمان خاصی برای آن‌ها صرف شود تا بتوان انجام‌شده تلقی‌شان کرد، می‌توانید از این روش استفاده کنید. مثلا شاید یک خط تولید راه‌اندازی کرده‌اید که قبل از تحویل باید به مدت 24ساعت تست شود.

نکته‌ی مثبت سنجش پروژه براساس زمان این است که از همان اوایل کار می‌توانید براساس زمان‌های صرف‌شده حدس بزنید که کدام کارها زودتر از موعد مقرر انجام خواهند شد و کدام کارها تاخیر خواهند داشت.

 

جمع‌بندی:

روش‌های مختلفی برای اندازه‌گیری میزان پیش‌رفت پروژه وجود دارد اما در واقعیت، هیچ‌کدام از این روش‌ها به تنهایی جواب‌گوی تمام بخش‌های یک پروژه‌ی بزرگ نیستند و باید از ترکیبی از آن‌ها استفاده کرد. مدیران حرفه‌ای پروژه از دانش و تجربه‌ی قبلی‌شان برای انتخاب روش‌های سنجش بخش‌های مختلف پروژه بهره می‌گیرند.


PMPiran

PMP

مجموعه PMPiran با سال‌ها تجربه در حوزه آموزش و مشاوره مدیریت پروژه


یک پاسخ

  1. ممنون از مطلب مفیدتون، من در نرم افزار behtime.ir درصد پیشرفت بر اساس روش اول و سوم که توضیح دادید رو دیدم.
    https://behtime.ir/main/knowledge-base/گزارش-پیشرفت-پروژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *